RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Henkel reorganiseert: beauty en afwas gaan samen

icon
Schoonheid/verzorging28 januari, 2022

FMCG-producent Henkel laat twee van zijn drie afdelingen samensmelten: de afdelingen schoonmaakproducten en beauty fuseren, alleen de lijmafdeling blijft op zichzelf staan. Het personeel zal de gevolgen voelen.

 

Beautymerken in de etalage

Henkel creëert een overkoepelende businessunit voor al zijn consumentenmerken, die alle was- en schoonmaakproducten en het segment ‘Beauty Care’ zal omvatten: alles van Schwarzkopf-shampoo tot Persil-wasmiddel komt zo samen. De holding ontkent dat de consumententak zich op termijn helemaal zal afscheuren, maar wil zijn portfolio wel gaan “optimaliseren”.

 

Het transformatieproces begint dit jaar en loopt naar verwachting tot in 2023. Al dit jaar zullen de gevolgen zich dus laten voelen, zeker in het beautysegment: Henkel suggereert dat wellicht enkele beautymerken zullen worden verkocht of stopgezet.

 

In gesprek met vakbonden

Wolfgang König, huidig vicepresident van de Beauty-afdeling, wordt topman van de nieuwe consumentenunit. Bruno Piacenza, nu hoofd van de Laundry & Home Care-business, vertrekt ten laatste eind dit jaar. Ook voor het personeel zullen er gevolgen zijn, al wil Henkel nog niet kwijt welke. Er zullen implicaties zijn voor het personeel in beide afdelingen over de hele wereld, klinkt het ietwat cryptisch. Het Duitse concern start alvast de consultatierondes met de vakbonden op, wat duidt op afvloeiingen. 

 

In 2021 heeft Henkel over het algemeen nochtans een goede prestatie neergezet. Vooral de lijmen deden het goed: ondanks sterk stijgende grondstofprijzen, storingen in de bevoorradingsketens en de pandemie was er dubbelcijferige groei. Op voorlopige basis steeg de totale omzet van de Henkel Groep met 7,8%, waarvan 1,4% groei in Beauty Care en 3,9% bij de wasmiddelen. De nieuwe afdeling consumentenmerken moet in de toekomst gaan zorgen voor een jaarlijkse omzetgroei van 3 à 4% en een winstmarge rond de 5%.

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging27 mei, 2025
    Medi-Market opent donderdag eerste Spaanse winkel

    Na het Nederlandse debuut vorige week gaat Medi-Market nu ook van start in Spanje: donderdag opent de retailer een eerste winkel in Madrid, de eerste van vijf vestigingen die de keten nog dit jaar in het land wil openen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging23 mei, 2025
    Planet B en Brauzz slaan handen ineen: van “inbraak” naar fusie

    Start-ups Brauzz en Planet B (producent van Wondr en Klaaar) gaan samen verder: de grotere schaal moet Europese expansie mogelijk maken. Het nieuws werd voorafgegaan door een – niet door iedereen gesmaakte – fake ruzie op sociale media.

  • icon
    Schoonheid/verzorging16 mei, 2025
    Voeding helpt Holland & Barrett aan groei met dubbele cijfers

    Voor het tweede jaar op rij groeit Holland & Barrett met dubbele cijfers. De retailer dankt die mooie prestatie aan investeringen in digitalisering, winkels en het aanbod huismerken, met name in voeding.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN