Als gevolg van de wereldwijde economische en politieke onzekerheden lijdt Douglas onder dalende bezoeken in de winkels en online. De retailer neemt maatregelen en verwacht een herstel van de markt.
Kansen grijpen
Het zwakke consumentenvertrouwen speelt ook Douglas parten: in het afgelopen tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar zag de retailer de omzet met 2% dalen naar 939 miljoen euro. In de winkels was er een daling van 0,1%, online ging de omzet 5,6% lager. Topman Sander van der Laan wijt de cijfers aan de toegenomen economische en politieke volatiliteit en zegt maatregelen te nemen om de verkoop te stabiliseren en de winstgevendheid veilig te stellen.
“We verwachten dat het wereldwijde economische landschap en daarmee de premium beautymarkt zich op de middellange termijn zal herstellen. En we zijn goed voorbereid om de kansen te grijpen die zich dan zullen voordoen”, aldus de CEO. Van der Laan wijst op een “robuust” eerste halfjaar, waarin de omzet met 2,8% steeg, de operationele winst met 11% en de nettowinst zelfs met meer dan 70%.
De retailer blijft investeren in expansie, met 200 bijkomende winkels op de planning tegen eind 2026. Daarbovenop worden nog eens 400 winkels vernieuwd. In België opende de parfumerieketen recent nieuwe winkels in Gent en Antwerpen, waarmee het totaal op zeven vestigingen komt in het land. In juni opent de keten ook in Roeselare.