RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Rituals rondt kaap van miljard euro omzet

icon
Schoonheid/verzorging28 januari, 2022

Het Nederlandse cosmeticamerk Rituals verkocht vorig jaar bijna een kwart meer, goed voor een omzet van 1,1 miljard euro. Over een vijftal jaar is het plafond in Europa bereikt, dus richt het cosmeticamerk nu de pijlen op Azië.

 

Naar een verdubbeling

Ondanks de coronapandemie zag Rituals de omzet vorig jaar met 24% stijgen van 889 miljoen naar 1,1 miljard euro. Die mijlpaal doet oprichter Raymond Cloosterman vooruitkijken: het Nederlandse cosmeticamerk kijkt richting Azië voor verdere groei. “We denken dat we de komende vijf tot tien jaar kunnen verdubbelen, misschien zelfs verdrievoudigen”, luidt het. 

 

Over vijf tot zeven jaar is de rek er in Europa uit voor de keten, die nu bijna duizend winkels heeft, dus focust Rituals zich de komende tien jaar op Azië, zegt Cloosterman aan het Financieel Dagblad. In Hongkong heeft de retailer al vijf winkels, met dit jaar nog zes op de planning. Dit jaar moet ook een eerste winkel openen in Singapore of Maleisië. Naar China trekt het merk via Tmall Global.

 

Cloosterman kijkt ook naar andere diensten en concepten, met het Amsterdamse House of Rituals als testlab: de keten test er onder andere luxueus beddengoed, laat klanten zelf parfum en geurstokken maken en probeert technologische snufjes uit. Zo kunnen klanten er een hersenmassage met een halfuur lang rustgevende muziek krijgen. Cloosterman zet ook in op een eigen app met onder meer yoga-oefeningen. Daar kunnen later nog biometrische armbandjes bijkomen.

 

Groene geloften

Tegelijk zet Rituals in op duurzaamheid. Het merk had al een duurzaam imago, maar dat wil Cloosterman nu objectief bevestigd zien dankzij een B Corp-certificaat. Om dat keurmerk te krijgen, belooft het cosmeticalabel tegen 2025 20% minder CO₂ uit te stoten voor zijn producten en 10% minder voor het transport. In 2023 moeten de producten voor 90% uit natuurlijke bestanddelen bestaan en worden een deel van de producten navulbaar.

 

Om de drie jaar worden de doelstellingen door het Amerikaanse B-Corp gecheckt. Het Nederlandse bedrijf haalt op dit moment 90 van de 200 punten. Toch vindt Cloosterman niet dat alle verantwoordelijkheid op de schouders van bedrijven rust. Zo werd Rituals recent nog bekritiseerd omdat het stereotiep oriëntaliserende marketing zou gebruiken en zou samenwerken met antivax-influencers. “Al die dilemma’s kunnen niet op het bordje van bedrijven terechtkomen”, klinkt het: “De wereld wordt wel heel ingewikkeld zo.”

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging27 mei, 2025
    Medi-Market opent donderdag eerste Spaanse winkel

    Na het Nederlandse debuut vorige week gaat Medi-Market nu ook van start in Spanje: donderdag opent de retailer een eerste winkel in Madrid, de eerste van vijf vestigingen die de keten nog dit jaar in het land wil openen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging23 mei, 2025
    Planet B en Brauzz slaan handen ineen: van “inbraak” naar fusie

    Start-ups Brauzz en Planet B (producent van Wondr en Klaaar) gaan samen verder: de grotere schaal moet Europese expansie mogelijk maken. Het nieuws werd voorafgegaan door een – niet door iedereen gesmaakte – fake ruzie op sociale media.

  • icon
    Schoonheid/verzorging16 mei, 2025
    Voeding helpt Holland & Barrett aan groei met dubbele cijfers

    Voor het tweede jaar op rij groeit Holland & Barrett met dubbele cijfers. De retailer dankt die mooie prestatie aan investeringen in digitalisering, winkels en het aanbod huismerken, met name in voeding.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN