RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Nestlé
  • Onderwerpen duurzaamheid
  • Geografie Zwitserland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nestlé gaat voor regeneratieve koffieteelt

icon
Food4 oktober, 2022
Kevin Khoo / Shutterstock.com

Nestlé lanceert een nieuw plan om de koffieteelt voor dochtermerk Nescafé te verduurzamen. Het Nescafé Plan 2030 moet het leven van de koffieboeren verbeteren, maar ook de impact op het milieu verminderen.

Koffie onder druk

Nescafé heeft een plan om de koffieteelt duurzamer te helpen maken: tot 2030 zal het merk meer dan een miljard Zwitserse frank investeren om koffieboeren te laten overschakelen naar regeneratieve landbouw. Zo moet ook de uitstoot van broeikasgassen verminderen en het levensonderhoud van de boeren verbeteren.

Zoals Fairtrade recent ook al waarschuwde, zet de klimaatverandering koffieproducerende gebieden onder druk. Door de stijgende temperaturen zal het areaal dat geschikt is voor koffieteelt tegen 2050 met 50% afnemen. Tegelijkertijd zijn ongeveer 125 miljoen mensen voor hun levensonderhoud afhankelijk van koffie en leeft naar schatting 80% van de koffieproducerende gezinnen op of onder de armoedegrens.

Een gezonde bodem

Bij regeneratieve landbouw wordt de bodem gezonder en dus vruchtbaarder, waardoor ook de opbrengst verhoogt. Nescafé belooft de boeren daarom opleiding, technische bijstand en hoogproductieve koffieplantjes aan te bieden om de overstap te maken. Samen met de landbouwers zal de FMCG-reus zo de doeltreffendheid van verschillende regeneratieve landbouwpraktijken testen en beoordelen. In Mexico, Ivoorkust en Indonesië komt ook een financiële steunregeling.

Het Nescafé Plan 2030 is een verderzetting van het eerste plan uit 2010. Sindsdien is de uitstoot van broeikasgassen in de fabrieken voor oploskoffie volgens Nestlé met 46% verminderd en wordt ook 53% minder water onttrokken. Wel gaat Nescafé zelf nog niet 100% over op regeneratieve landbouw: tegen 2025 hoeft slechts 20% van de koffie afkomstig te zijn van regeneratieve landbouwmethoden en 50% tegen 2030.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop

    Groupement Les Mousquetaires, het bedrijf achter supermarktketen Intermarché, lijkt wat afstand te nemen van zijn model van verticale integratie: de groep zet nog eens acht voedingsfabrieken te koop.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    Europa zet voorzichtige stap naar het slopen van inkoopmuren

    Kunnen supermarktketens straks makkelijker over de grenzen inkopen? De Europese Commissie wil barrières wegnemen, maar wetgeving lijkt er voorlopig niet te komen. Dat stelt retailers wat teleur.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”

    Eind vorig jaar zou Ahold Delhaize geheime voorbereidende gesprekken zijn gestart met het oog op een overname van Carrefour. In januari zijn de onderhandelingen echter al afgesprongen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN