Club, het Franstalige zusje van Standaard Boekhandel, wil na de reorganisatie van vorig jaar “fors investeren” om de groei te versnellen in Wallonië en Brussel. Het assortiment en de branding worden onder de loep genomen.
Omnichannel-boekhandel
Standaard Boekhandel Group “trekt resoluut de kaart van Wallonië en Brussel”, klinkt het in een persbericht. De retailer heeft de voorbije maanden naar eigen zeggen belangrijke stappen gezet om dochter Club verder te integreren. Standaard Boekhandel kocht Club tien jaar geleden, maar boekte er nog geen winst mee.
In juli vorig jaar reorganiseerde de keten, waarbij drie winkels werden verkocht en de contracten werden herzien. Nu is het tijd voor de volgende fase: Standaard Boekhandel Group wil Club gaan positioneren als een “omnichannel-boekhandel” – wat wellicht duidt op een grotere focus op e-commerce. Ook het assortiment wordt de komende maanden grondig geëvalueerd, vooral dan het non-book- en papierwarenassortiment.
Naar aanleiding van zijn vijftigste verjaardag, zal Club in oktober bovendien een nieuwe visuele identiteit en winkelconcept voorstellen. De stappen maken deel uit van een breder strategisch plan om de commerciële koers van Club aan te scherpen, de marktpositie te versterken en duurzame rentabiliteit te verzekeren. In de komende vier à vijf jaar mikt de groep zelfs op de opening van nieuwe winkels. Een jaar geleden lanceerde zusterketen Standaard Boekhandel al een geactualiseerde merkidentiteit.