RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dalende speelgoedmarkt stemt retailers niet pessimistisch

icon
Vrije tijd4 oktober, 2023
© Pat Verbruggen / RetailDetail

De inflatie, het slechte zomerweer en een gebrek aan hypes hebben een daling van de speelgoedverkoop veroorzaakt in België. Tegelijk blijft de tweedehandsmarkt groeien. Toch rekent de sector op een goed eindejaar.

Minder impulsaankopen

Van september 2022 tot en met augustus van dit jaar kochten Belgen voor 198 miljoen euro aan speelgoed, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Circana. Dat is een daling met zowat 9% in vergelijking met een jaar eerder. Een veelheid aan factoren is verantwoordelijk voor die zwakkere cijfers.

Een terugval was sowieso verwacht na de pieken tijdens de lockdowns in 2020 en 2021. Gezinnen beknibbelden ook op hun budget als gevolg van de hoge inflatie. Het slechte zomerweer deed de verkoop van buitenspeelgoed met 20% terugvallen. Er was dit jaar bovendien geen echte “speelplaatshype”: daardoor daalden impulsaankopen onder de tien euro met 13%. Fabrikanten lanceerden ook minder nieuwigheden. De tweedehandsmarkt blijft groeien, al is ze nog klein.

Hoopvol

Opmerkelijke hits dit jaar waren de producten van Gabby’s Poppenhuis, bekend van Netflix en al meteen goed voor een omzet van meer dan een miljoen euro. Lego Icons bewijst dat ook een iets ouder publiek met de blokken blijft spelen. Ook Disney, Lego Star Wars en de knuffels van Squishmallows doen het erg goed.

Voor het najaar rekent de speelgoedsector op betere cijfers. Een hoopvolle graadmeter is de sterke terug-naar-school-verkoop. “De ervaring leert ons dat wanneer de verkoop van schoolgerief in augustus en september goed draait, we daarna mooie cijfers optekenen met Sinterklaas. En het schoolgerief marcheerde goed. Het ziet er dus goed uit”, zegt Geert Vanhalst, zaakvoerder van Supra Bazar, aan Gazet Van Antwerpen.

Meer Vrije tijd
Bekijk meer
  • icon
    Vrije tijd26 mei, 2025
    [In Beeld] A.S.Adventure introduceert eerste dienstenhub

    In de zopas vernieuwde winkel in Hognoul (bij Luik) introduceert A.S.Adventure een nieuw concept: een dienstenhub waar klanten items kunnen laten herstellen, bestellingen afhalen en tweedehands items inleveren.

  • icon
    Vrije tijd23 mei, 2025
    Club gaat voor nieuwe look en “versnelde groei”

    Club, het Franstalige zusje van Standaard Boekhandel, wil na de reorganisatie van vorig jaar “fors investeren” om de groei te versnellen in Wallonië en Brussel. Het assortiment en de branding worden onder de loep genomen.

  • icon
    Vrije tijd22 mei, 2025
    Gaat Lidl met sportmerk Crivit de strijd aan met Decathlon?

    Lidl wil van zijn huismerk voor sportartikelen Crivit “het sterkste bewegingsmerk van Europa” maken. De discounter geeft merk dan ook een eigen identiteit en zet het in de schijnwerpers met een grootschalige campagne.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN