RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Decathlon
  • Onderwerpen Marketing
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Decathlon wil sportgedrag van mensen kennen

icon
Vrije tijd2 september, 2024

Wie sport wordt beloond bij Decathlon. De sportieve retailer koppelt zijn getrouwheidsprogramma aan de sportapps van klanten, zoals Strava, en krijgt zo ook een schat aan informatie over hun gedrag.

Bonuspunten voor sporters

Decathlon voegt een bijzondere feature toe aan zijn loyaltyprogramma: consumenten kunnen de retailer voortaan toegang geven tot hun sportapps, zoals Strava of Komoot. Waarom ze dat zouden doen? De retailer geeft voortaan korting aan wie elke week minstens één uur sport. Klanten krijgen bonuspunten op hun ledenkaart, die ze kunnen omzetten in een kortingbon of andere voordelen.

“Eén uur sporten in een week levert 100 punten op. Zodra je 3.000 punten hebt, kan je je punten verzilveren”, aldus Decathlon. Die punten kunnen zich naar keuze vertalen in korting bij Decathlon zelf of bij een reeks partners, zoals Decathlon Travel of fitnessketens. In België lopen nog gesprekken met een aantal mogelijke partners, vertelt woordvoerster Julie Nevejans. Ook aan sportieve goede doelen kunnen klanten hun punten schenken.

Op het lijf geschreven personalisatie

Decathlon wil met het programma mensen aanmoedigen om te sporten, ook zij die weinig of nooit aan sport doen. Zelf krijgt de keten in ruil bijzonder veel inzicht in het sportieve gedrag van haar klanten: waar, wanneer en hoeveel sporten ze effectief? Welke activiteiten zijn populair in welke regio’s? Het maakt verdere personalisatie van het aanbod mogelijk, zoals ook Nike ondervond met de eigen Run- en Training Club-apps.

Nike gebruikt de informatie voor verregaande personalisatie, onder meer om te bepalen waar nieuwe winkels te openen en met welk assortiment. Het sneakermerk kan uit de data zelfs afleiden of iemands sportschoenen wellicht bijna versleten zijn en het dus tijd wordt om een gepersonaliseerde aanbieding te sturen voor een nieuw, op de klant zijn lijf geschreven paar. Of Decathlon zo ver wil gaan, weet Nevejans niet. Wel dat de behoeften van de klanten kennen helpt om betere service te bieden. “We willen altijd zo goed mogelijk tegemoetkomen aan de behoeften van onze klanten”, aldus de woordvoerster.

Meer over... Vrije tijd
Zie meer
  • icon
    Vrije tijd27 juni, 2025
    Maxi Zoo trappelt ter plaatse met 41 nieuwe winkels

    Fressnapf, het Duitse moederbedrijf van Maxi Zoo, haalde in het eerste kwartaal van 2025 een omzet van 870 miljoen euro. Zowel de omzet als de winst bleven stabiel, ondanks heel wat winkelopeningen.

  • icon
    Vrije tijd23 juni, 2025
    [Interview] “Zeventig bijkomende winkels voor Tom&Co”

    Een nieuwe merkcampagne moet Tom&Co sterker op de kaart zetten bij de jongere generatie dierenliefhebbers. De retailer ontwikkelt innovatieve diensten en duwt weer op het gaspedaal met winkelopeningen, vooral in Vlaanderen.

  • icon
    Vrije tijd16 juni, 2025
    Nieuw logo is begin van grotere transformatie bij Dreambaby

    Dreambaby, de Belgische winkelketen voor jonge ouders en hun baby's, lanceert een nieuw logo en vernieuwde huisstijl. Dit najaar opent de retailer ook zijn eerste winkel volgens een vernieuwd winkelconcept in Brugge.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN