RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Colruyt GroupDreamland
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dreamland verhoogt bezorgkosten: “Focus op click & collect”

icon
Vrije tijd6 december, 2022

Om de stijgende energie- en loonkosten op te vangen, verhoogt Dreamland de bijdragen voor thuislevering en afhaalpunten. Ook maakt de retailer keuzes in het e-commerce-assortiment. “Dat is nodig om rendabel te blijven”, zegt directeur Dieter Struye.

“Click2brick” model

Begin volgend jaar verhoogt Dreamland het tarief voor bezorgen aan huis met één euro, van 4,99 naar 5,99 euro. Klanten die hun bestelling willen afhalen in een winkels van Colruyt of OKay, betalen voortaan een fee van 2,99 euro. Afhalen in een van de 48 Dreamland-winkel wordt de enige gratis optie voor online bestellingen. Click & collect vertegenwoordigt vandaag 5% van de omzet bij Dreamland. De retailer gaat er nog meer op focussen: vanaf volgend jaar zullen klanten de voorraad per winkel kunnen raadplegen voor ze een bestelling plaatsen. Dat moet de gebruikerservaring verbeteren.

“We zijn qua historiek een fysieke retailer – en daarin zijn we ook marktleider – maar we hebben de laatste tien jaar ook een stevige webshop ontwikkeld. We evolueren naar een click2brick model waarbij we onze klanten inspireren en aantrekken via ons online kanaal, om ze uiteindelijk in onze winkels te kunnen verwelkomen”, zegt Dieter Struye, directeur non-food bij Colruyt Group, aan RetailDetail. In die winkels zet Dreamland in op beleving en op z’n medewerkers om het verschil te maken met concurrenten als Amazon en bol.com.

Keuzes maken

E-commerce is in België qua kosten geen evidentie, zegt Struye. “In de huidige context staat de cashflow onder druk. Daarom nemen we maatregelen in onze onlinebusiness. We maken daarbij ook enkele keuzes in ons aanbod: onze speerpunten blijven speelgoed, buitenspeelgoed en tuinmeubelen, maar sommige schoolartikelen bijvoorbeeld zal je niet meer online kunnen bestellen. Is het verantwoord om voor twee stiften het land rond te rijden? Het moet economisch én maatschappelijk duurzaam zijn.”

De redenering achter de maatregelen ligt voor de hand: de kosten voor lonen en energie stijgen dramatisch. “We moeten proactief keuzes maken om rendabel te blijven”, zegt Struye. Of de retailer niet bang is marktaandeel te verliezen? “Er zal een impact zijn, maar we zien dat ongeveer 80% van onze klanten zowel online koopt als offline. Zij kennen de weg naar onze winkels, die vandaag trouwens opnieuw groeien. Uiteraard gaan we ook wat omzet en marktaandeel verliezen, aan klanten die gratis thuislevering handig vinden. Maar dat is omzet waar we geen geld aan kunnen verdienen. Als goede huisvader kunnen we ons dat niet permitteren.”

Meer Vrije tijd
Bekijk meer
  • icon
    Vrije tijd23 mei, 2025
    Club gaat voor nieuwe look en “versnelde groei”

    Club, het Franstalige zusje van Standaard Boekhandel, wil na de reorganisatie van vorig jaar “fors investeren” om de groei te versnellen in Wallonië en Brussel. Het assortiment en de branding worden onder de loep genomen.

  • icon
    Vrije tijd22 mei, 2025
    Gaat Lidl met sportmerk Crivit de strijd aan met Decathlon?

    Lidl wil van zijn huismerk voor sportartikelen Crivit “het sterkste bewegingsmerk van Europa” maken. De discounter geeft merk dan ook een eigen identiteit en zet het in de schijnwerpers met een grootschalige campagne.

  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer

    Vanmiddag zijn de deuren van drie Bax Music-winkels weer opengegaan. De webshop heropent woensdag, de winkel in Antwerpen volgt wellicht in de loop van juni.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN