RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Tom&Co
  • Onderwerpen DigitaliseringMarketingRetailDetail Omnichannel Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Tom&Co klanten begeleidt in elke levensfase van hun huisdier

icon
Vrije tijd18 maart, 2025

Tom&Co groeit aan hoge snelheid uit tot een volwaardige omnichannelspeler in huisdierbenodigdheden, met apotheek Pharmapets als medisch kenniscentrum en Vetostore als prijscompetitieve pure player.

Toekomstbestendige strategie

Sinds de overname van online dierenapotheek Pharmapets door Tom&Co gaat het hard bij de huisdierenwinkelketen, die bouwt aan een toekomstbestendige, geïntegreerde omnichannelstrategie met drie merken. Tom&Co wil daarbij een servicespeler met meerwaarde zijn, liever dan een prijsspeler. De fysieke winkels blijven de basis, maar het belang van  de onlinecomponent neemt wel toe, vertelt Sven De Waele, verantwoordelijk voor digital en e-commerce: “We testen deze maand in drie winkels een kiosk waar de klanten een veel breder online assortiment kunnen bestellen van zowel voeding als accessoires in alle kleuren en maten. Denk aan kooien, grote krabpalen…”

Tegelijk verschijnt Pharmapets straks ook als instore apotheek in de Tom&Co winkels: “We starten een test met corners in een drietal winkels, waar we producten gaan brengen die normaal niet in het retailkanaal verkrijgbaar zijn maar enkel online of bij de dierenarts. Met enkele merken hebben we nu de akkoorden rond om ze ook offline, in de winkels te verkopen. Het gaat dan onder andere om verzorging, voedingssupplementen en dieetvoeding. Ook Purviso, ons eigen merk van dieetvoeding, ligt al in de winkels.”

Van puppy tot senior

Zo kan de retailer zijn unieke expertise beter uitspelen. “We willen onze klanten nog beter begeleiden, zowel digitaal als in de winkel, in alle levensfases van het huisdier. Vorig jaar testten we al een ‘puppy box’, een soort ‘roze doos’ maar dan voor puppies. Vijfduizend exemplaren gingen er in een paar dagen de deur uit. Dat gaan we verder uitbouwen, met een puppy corner op de website. We willen er vanuit Tom & Co zijn als de servicepartner, de gids in het traject van puppy tot senior.”

E-commerce evolueert enorm bij de retailer: “Vorig jaar was online goed voor de omzet van één winkel, dit jaar willen we op het cijfer van tien winkels landen. We zitten op schema.” Dé succesformule achter de groei van Pharmapets zijn de abonnementen. “We boeken 10 tot 20% groei, puur door de hogere retentie dankzij abonnementen. In Frankrijk zitten we na anderhalf jaar al boven de 60% van de sales uit abonnementen. De kaap van de 70% halen we tegen eind dit jaar.” Al ziet Sven De Waele ook uitdagingen: “De gemiddelde orderwaardes dalen wat. Klanten bestellen wat minder. Besparen op diervoeding doen mensen niet, maar wel op de extra items zoals snoepjes of speeltjes. Ze verschuiven ook een stukje naar huismerken.”

Prijscompetitief

In de driemerkenstrategie van de retailer wordt het Franse Vetostore een pure player met een sterke prijspropositie. Dat merk komt nu ook naar België: “Zo kunnen we elke behoefte afdekken: je hebben klanten die vooral naar de prijs kijken, anderen hechten meer belang aan service. Er is in onze sector een enorm verschil tussen online- en offlineprijzen. Met Tom&Co kunnen we online wel andere prijzen hebben dan offline, maar je wil die kloof beperkt houden. Vandaar dat we Vetostore willen inzetten als pure player om mee te kunnen met prijsconcurrenten als Zooplus bijvoorbeeld.”

Over de vele toekomstprojecten van Tom&Co vertelt Sven De Waele meer op het Omnichannel & E-Commerce Congress van RetailDetail, op 27 maart in Antwerpen. Ook sprekers van Bol, CM.com, Decathlon, Kruidvat, Torfs, Visa, Wero en XXL Nutrition treden die dag aan. Tickets gaan snel de deur uit: bestel dus vandaag nog via de knop hieronder.

Ik reserveer mijn ticket voor het Omnichannel & E-Commerce Congress

Meer over... Vrije tijd
Zie meer
  • icon
    Vrije tijd1 augustus, 2025
    DreamLand, ToyChamp en Intertoys zetten sterke cijfers neer

    Voor het eerst sinds de overname van DreamLand door ToyChamp publiceren beide winkelketens geconsolideerde resultaten. Zoals CEO Koen Nolmans had beloofd, schrijft de retailer zwarte cijfers. Ook Intertoys presteert sterk.

  • icon
    Vrije tijd30 juli, 2025
    Belgische elektrische fietsenmaker Cowboy in zwaar weer?

    Cowboy, de Brusselse producent van e-bikes, zou in zwaar weer verkeren. Door een recente terugroepactie van duizenden fietsen komen financiële en organisatorische problemen aan het licht, terwijl de toekomst van het bedrijf steeds onzekerder wordt.

  • icon
    Vrije tijd29 juli, 2025
    [In Beeld] King Jouet opent belevingswinkel voor “grote kinderen”

    “King’Dultes”, zo heet de aparte winkelformule die King Jouet ontwikkelde voor volwassenen met een passie voor speelgoed en spelletjes. Een eerste winkel opende afgelopen vrijdag in Marseille.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN