RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven DreamlandToyChamp
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe ToyChamp-eigenaar Koen Nolmans Dreamland weer winstgevend wil maken

icon
Vrije tijd4 december, 2023

Eind 2024 moet Dreamland weer winst maken, zegt Koen Nolmans. De eigenaar van ToyChamp, dat 75% van de aandelen van de speelgoedketen overnam van Colruyt Group, wil sterker inzetten op beleving, schaalvergroting en data.

Hoge conversiegraad

Dreamland kampt al enkele jaren met rode cijfers: vorig jaar boekte de keten met zijn 47 Belgische winkels een verlies van 21 miljoen euro op een omzet van 298 miljoen. In april van dit jaar verkocht Colruyt Group daarom 75% van de aandelen aan ToyChamp, de speelgoedketen van de familie Nolmans met 24 winkels in Nederland en 9 in België. CEO Koen Nolmans heeft er een goed oog in: eind volgend jaar zal Dreamland weer winstgevend zijn, zegt hij aan De Tijd.

Een factor die daartoe moet bijdragen is schaalvergroting: Dreamland en ToyChamp gaan hun assortiment samen aankopen, wat scheelt op de inkoop- en de marketingkosten. Daarnaast wil Nolmans meer beleving in de winkels brengen, met animaties en demonstraties. De topman gelooft sterk in de kracht van fysieke winkel: “Wij verkopen geen producten, maar emotie. Kinderen raken onder de indruk als ze in onze winkels plots voor een gigantisch rek met Lego staan.” Daardoor bereikt ToyChamp een conversiegraad van wel 50 tot 60%, terwijl webshops tevreden mogen zijn met 2%.

In de Xtra-app

“De fysieke winkel is aan een revival bezig. De te sterke focus op onlinegroei is gestopt”, gelooft Nolmans. Webwinkels als Amazon, Bol en Zalando hebben het nu moeilijker. Volgens hem zette ook Dreamland de afgelopen jaren te sterk in op online, terwijl de winst niet volgde. Toch investeert ook ToyChamp in online: de retailer doet onder andere aan online marketing, met filmpjes op sociale media. De webwinkel moet echter vooral het merk in de kijker zetten en volk naar de winkels lokken, want dat is waar de retailer geld verdient.

Digitalisering draait voor Nolmans rond data, en daar heeft Dreamland een belangrijke troef, met het digitale Xtra-platform van Colruyt Group. Mogelijk worden Dreamland en ToyChamp samen zichtbaarder in de Xtra-app en in de Colruyt-winkels. Er komen nog meer synergiën, maar voorlopig blijven beide merken wel naast elkaar bestaan.

Meer Vrije tijd
Bekijk meer
  • icon
    Vrije tijd26 mei, 2025
    [In Beeld] A.S.Adventure introduceert eerste dienstenhub

    In de zopas vernieuwde winkel in Hognoul (bij Luik) introduceert A.S.Adventure een nieuw concept: een dienstenhub waar klanten items kunnen laten herstellen, bestellingen afhalen en tweedehands items inleveren.

  • icon
    Vrije tijd23 mei, 2025
    Club gaat voor nieuwe look en “versnelde groei”

    Club, het Franstalige zusje van Standaard Boekhandel, wil na de reorganisatie van vorig jaar “fors investeren” om de groei te versnellen in Wallonië en Brussel. Het assortiment en de branding worden onder de loep genomen.

  • icon
    Vrije tijd22 mei, 2025
    Gaat Lidl met sportmerk Crivit de strijd aan met Decathlon?

    Lidl wil van zijn huismerk voor sportartikelen Crivit “het sterkste bewegingsmerk van Europa” maken. De discounter geeft merk dan ook een eigen identiteit en zet het in de schijnwerpers met een grootschalige campagne.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN