RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Goe Beestig
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Night
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hond op de roetsjbaan: hoe Goe Beestig de markt wil veranderen

icon
Vrije tijd24 oktober, 2024
Foto: Zalm Biz

In een wereld waar huisdieren steeds meer als volwaardige gezinsleden worden beschouwd, zagen Nicolas Koevoets en Gianni Daems een kans om iets bijzonders te creëren. Dierenwinkelketen in wording Goe Beestig gelooft het verschil te kunnen maken met beleving en expertise. Op de RetailDetail Night delen ze hun ervaringen als jonge retailonderneming.

Beleving in de dierenwinkelbranche

Koevoets en Daems kennen elkaar van een traineeship bij Albert Heijn. Een jaar na het debuut in Turnhout, heeft de start-up in Driespoort Deinze een tweede vestiging te pakken. Daar zal het niet bij blijven, als het van het ambitieuze duo afhangt: Op de RetailDetail Night vertellen ze hoe ze de huisdierenmarkt willen veroveren.

“Na het traineeship gingen we elk onze eigen weg, maar in januari twee jaar geleden stuurde Gianni me een bericht met de vraag of we samen iets zouden ondernemen. We gingen meteen aan tafel zitten en maakten een lijst van sectoren met veel potentieel”, vertelt Koevoets. De top twee waren baby’s en huisdieren: twee ‘emotionele’ categorieën waar consumenten groeiende budgetten aan spenderen.

Ze zagen dat de huisdierensector voornamelijk bestond uit enkele grote ketens zoals Maxi Zoo, Aveve en Tom&Co, en daarnaast een duizendtal kleinere zelfstandigen. Daartussen zag het duo nog een mooie opportuniteit, door te focussen op beleving en expertise in de winkel. “Natuurlijk kan je huisdierenproducten allemaal online kopen, maar daar ontbreekt uitleg en advies. Het verschil maken wij met expertise en beleving.”

Een gemeenschap van dierenliefhebbers

De winkels hebben bijvoorbeeld een glijbaan en een agility-parcours voor honden. Daarnaast organiseert Goe Beestig workshops, lezingen en evenementen, vaak in samenwerking met lokale partners, vertelt Koevoets. “Zo creëren we een gemeenschap van dierenliefhebbers. Het is een clichébegrip, maar het is effectief de combinatie van beleving en community-building die ons onderscheidt van zowel de grote ketens als kleinere retailers.”

Die gemeenschap kleurt voor 70 à 80% vrouwelijk, merken ze bij Goe Beestig. Het zijn voornamelijk honden- en kattenbezitters tussen de 25 en 40 jaar. “We richten ons op millennials en de generatie net boven hen, en gebruiken sociale media zoals Instagram en Facebook om deze groepen te bereiken.”

Een voordeel van zo’n emotioneel product: “We hebben nooit problemen met het samenstellen van een team. Integendeel, we krijgen zeer veel sollicitaties van mensen die graag met huisdieren willen werken. We moedigen dat ook aan: eigenlijk is het huisdier de klant, dus we vragen de namen van de huisdieren vanbuiten te leren – je ziet dan meteen ook de trotse baasjes stralen.”

Ambitieus maar voorzichtig

Na de winkels in Turnhout en Deinze gaat de keten voor andere Vlaamse centrumsteden met meer dan 20.000 inwoners. Ze kiest bewust voor locaties op retailparken, omdat klanten vaak zware zakken voeding kopen die ze met de auto willen vervoeren. Retail in de binnensteden werkt ook anders, merkt Koevoets, die er al verschillende formules hun tanden op zag stukbijten.

Op een concreet winkelaantal laten Daems en Koevoets zich niet vastpinnen. “We zijn ambitieus, maar ook voorzichtig. We durven geen termijn te plakken op nieuwe openingen, maar zien zeker nog heel veel mogelijkheden. Er zijn best wat steden met meer dan 20.000 inwoners, dus reken gerust uit.”

De concurrentie van grote onlinespelers zoals Zooplus is reëel, maar schrikt niet af. “Die onlinespelers domineren de markt door lagere prijzen en snelle levering. Wij kunnen het verschil maken met kennis en beleving. We geloven sterk in een omnichannelaanpak en willen onze webshop verder uitbreiden om diezelfde beleving en expertise online aan te bieden.”

Ook flexibiliteit en hang naar vernieuwing benoemt Koevoets als sterke punten. “We zijn flexibel en testen graag nieuwe ideeën. We denken bijvoorbeeld aan het verhuren van speelgoed en andere non-foodproducten. We testen dit op kleine schaal en breiden uit wat werkt. We willen eerst zien dat onze huidige winkels goed draaien en onze formule blijven verbeteren. Daarna kijken we verder naar uitbreiding.”

Nicolas Koevoets en Gianni Daems spreken op het Gamechangers-podium op de RetailDetail Night op 21 november, hét jaarlijkse eindejaarsfeest van de retailsector in de Benelux. Op het hoofdpodium presenteren niemand minder dan Pieter Zwart, CEO Coolblue, en Dirk Van den Berghe, ex-Walmart Group.

Klik hier voor alle informatie en tickets
Meer Vrije tijd
Bekijk meer
  • icon
    Vrije tijd26 mei, 2025
    [In Beeld] A.S.Adventure introduceert eerste dienstenhub

    In de zopas vernieuwde winkel in Hognoul (bij Luik) introduceert A.S.Adventure een nieuw concept: een dienstenhub waar klanten items kunnen laten herstellen, bestellingen afhalen en tweedehands items inleveren.

  • icon
    Vrije tijd23 mei, 2025
    Club gaat voor nieuwe look en “versnelde groei”

    Club, het Franstalige zusje van Standaard Boekhandel, wil na de reorganisatie van vorig jaar “fors investeren” om de groei te versnellen in Wallonië en Brussel. Het assortiment en de branding worden onder de loep genomen.

  • icon
    Vrije tijd22 mei, 2025
    Gaat Lidl met sportmerk Crivit de strijd aan met Decathlon?

    Lidl wil van zijn huismerk voor sportartikelen Crivit “het sterkste bewegingsmerk van Europa” maken. De discounter geeft merk dan ook een eigen identiteit en zet het in de schijnwerpers met een grootschalige campagne.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN