RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven King Jouet
  • Onderwerpen Expansie
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

King Jouet rekent op Belgische winst vanaf 2024

icon
Vrije tijd20 november, 2023
aureliefrance / Shutterstock.com

King Jouet investeert tien miljoen euro in de transformatie van de Belgische en Luxemburgse Maxi Toys-winkels. Voor die som hoopt de speelgoedketen de krimpende markt voor te blijven en de komende drie jaar 5 à 10% te groeien.

Alle hens aan dek

King Jouet begon vorige maand marktaandeel terug te winnen, vertelt Philippe Chalmandrier, algemeen directeur voor België en Zwitserland, aan La Libre. Afgelopen zomer veranderden de Maxi Toys-winkels ook in België van naam, hoewel de merknaam bij de overname in 2020 eerst zou blijven. “Het imago was echter ernstig beschadigd geraakt”, zegt de topman, vooral door voorraadproblemen.

Zwitserland diende als proefmarkt: de zes vestigingen van Maxi Toys veranderden er als eerste van naam, gebaseerd op het Be-Lux-model. De lessen die King Jouet daar leerde, neemt de keten nu mee naar België. Zo ook een investeringsplan van tien miljoen euro: het Belgische distributiecentrum ging dicht, maar de winkels worden vernieuwd, de voorraden aangevuld en er wordt vooral veel gecommuniceerd.

“We hebben drie belangrijke communicatielijnen: papier met de catalogus, radio – om onze commerciële acties aan te kondigen – en sociale netwerken. We horen steeds meer over King Jouet op sociale netwerken”, aldus Chalmandrier. Met kerst is het alle hens aan dek – inclusief ruimere openingstijden en extra personeel – en ook Black Friday wordt belangrijk. De groep draait 50% van zijn omzet in november en december.

Budget 5% kleiner

Consumenten wachten dit jaar wel extra lang om hun inkopen te doen en geven zo’n 5% minder uit aan speelgoed. De markt krimpt bijgevolg, dus King Jouet is al blij als de omzet dit jaar stabiel blijft. De groep gaat nu voor 5 tot 10% groei over een periode van twee tot drie jaar. Dat het wemelt van de namaak en ongereguleerd speelgoed op platformen als AliExpress en Amazon, is Chalmandrier uiteraard een doorn in het oog. Europa faalt daar, vindt de topman.

In Franstalig België ziet King Jouet een serieus groeipotentieel zowel online (van 5% naar 10 à 15%) en fysiek. Sommige bestaande winkels moeten ook nog verhuizen. Aan Vlaanderen waagt King Jouet zich voorlopig niet: het is een andere markt, klinkt het. King Jouet is inderdaad enkel aanwezig in Franstalige landen: Frankrijk (en zijn overzeese gebieden), België, Luxemburg, Zwitserland en Marokko. In België draait de keten al 33 miljoen euro omzet en is break-even nabij. Vanaf 2024 rekent Chalmandrier op winst.

Meer Vrije tijd
Bekijk meer
  • icon
    Vrije tijd26 mei, 2025
    [In Beeld] A.S.Adventure introduceert eerste dienstenhub

    In de zopas vernieuwde winkel in Hognoul (bij Luik) introduceert A.S.Adventure een nieuw concept: een dienstenhub waar klanten items kunnen laten herstellen, bestellingen afhalen en tweedehands items inleveren.

  • icon
    Vrije tijd23 mei, 2025
    Club gaat voor nieuwe look en “versnelde groei”

    Club, het Franstalige zusje van Standaard Boekhandel, wil na de reorganisatie van vorig jaar “fors investeren” om de groei te versnellen in Wallonië en Brussel. Het assortiment en de branding worden onder de loep genomen.

  • icon
    Vrije tijd22 mei, 2025
    Gaat Lidl met sportmerk Crivit de strijd aan met Decathlon?

    Lidl wil van zijn huismerk voor sportartikelen Crivit “het sterkste bewegingsmerk van Europa” maken. De discounter geeft merk dan ook een eigen identiteit en zet het in de schijnwerpers met een grootschalige campagne.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN