RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven King JouetMaxi Toys
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Maxi Toys verdwijnt dan toch

icon
Vrije tijd19 oktober, 2023
aureliefrance / Shutterstock.com

De winkels van Maxi Toys worden (dan toch) King Jouet. De Franse groep, die de winkels in 2020 overnam, investeert tien miljoen euro in de naamswijziging en nieuwe voorraden.

Naar Zwitsers voorbeeld

In 2020 nam King Jouet het kwakkelende Maxi Toys in België over voor 2,5 miljoen euro. Oorspronkelijk zou de merknaam blijven bestaan, maar daar komt nu toch verandering in: de Franse eigenaar pompt nog eens 1,7 miljoen euro in de merkverandering (70.000 à 80.000 euro per vestiging) en voorziet 6,5 tot 8,5 miljoen euro cashflow voor een jaar lang nieuwe voorraden.

King Jouet erkent dat “elke markt zijn specifieke kenmerken heeft en het merk nog niet erg bekend is in België”, maar verkiest toch de slagkracht van de internationale groepsnaam. In Zwitserland is het gelukt om de naam te veranderen, dus moet dat ook in België kunnen, redeneert de groep. Naast de 22 verkooppunten in België nam de groep in 2020 ook 95 winkels over in Frankrijk en in 2021 zes in Zwitserland.

Mid- en high-end

De positionering wordt anders dan die van Maxi Toys: er komt een onlineplatform en de keten mikt op internationale merken en mid– en high-end producten. De medewerkers horen bovendien te adviseren en echte dienstverlening aan te bieden. “Concreet wil de King Jouet-groep de overgenomen winkels wapenen met kennis en vaardigheden, dankzij teams die zich lokaal kunnen aanpassen”, zegt algemeen directeur Philippe Gueydon.

Zo streeft King Jouet naar een jaarlijkse omzetgroei tussen 5 en 10%. In de komende drie jaar wil de formule bovendien één of twee nieuwe winkels per jaar openen om het marktaandeel te vergroten. Eén nieuwe opening is al voorzien in 2024.

Meer over... Vrije tijd
Zie meer
  • icon
    Vrije tijd1 augustus, 2025
    DreamLand, ToyChamp en Intertoys zetten sterke cijfers neer

    Voor het eerst sinds de overname van DreamLand door ToyChamp publiceren beide winkelketens geconsolideerde resultaten. Zoals CEO Koen Nolmans had beloofd, schrijft de retailer zwarte cijfers. Ook Intertoys presteert sterk.

  • icon
    Vrije tijd30 juli, 2025
    Belgische elektrische fietsenmaker Cowboy in zwaar weer?

    Cowboy, de Brusselse producent van e-bikes, zou in zwaar weer verkeren. Door een recente terugroepactie van duizenden fietsen komen financiële en organisatorische problemen aan het licht, terwijl de toekomst van het bedrijf steeds onzekerder wordt.

  • icon
    Vrije tijd29 juli, 2025
    [In Beeld] King Jouet opent belevingswinkel voor “grote kinderen”

    “King’Dultes”, zo heet de aparte winkelformule die King Jouet ontwikkelde voor volwassenen met een passie voor speelgoed en spelletjes. Een eerste winkel opende afgelopen vrijdag in Marseille.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN