RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Bike RepublicColruyt Group
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Congress
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Congress: wat retailers kunnen leren van de fietsrevolutie

icon
Vrije tijd6 april, 2023

De fietswereld maakt een enorme omwenteling mee, door elkaar geschud door de digitalisering en consolidatie. Komt bekend voor? Bike Republic fietst je op het RetailDetail Congress door een bijzonder herkenbaar veranderingsproces.

De ups en downs van omwenteling

Sinds de coronapandemie is de fietssector naar een hogere versnelling geschakeld. Noodgedwongen, want de vraag nam toe terwijl de toeleveringsketens hopeloos in de knoop raakten. De sector moest professionaliseren, stelt Wim Teerlynck van Bike Republic. De Colruyt-groep heeft de revolutie in de branche voor een stuk in gang gezet, met de overname van het vroegere Fiets! in 2019.

Vandaag is die keten, als Bike Republic, de grootste keten van fietsenwinkels in België – in toenemende concurrentie met een aantal andere ketens zoals Lucien en Raida. 27 van de 1.700 fietsenwinkels van ons land behoren nu tot Bike Republic. “Een race is het niet, er is plaats genoeg naast elkaar”, aldus Teerlynck. Maar aan zo’n groei en transformatie komt wel een heel proces te pas, met de nodige uitdagingen, obstakels en kansen.

Op naar vijftig winkels

Het verhaal rond dat hele proces deelt Wim Teerlynck voor het eerst op het RetailDetail Congress. “Iedereen weet dat de sector – ook retail in het algemeen – in beweging is, maar hoe pak je dat aan? En wat doet dat met mij?”

Na jaren van pijlsnelle expansie werkt Bike Republic dit jaar bijvoorbeeld eerst aan interne consolidatie. Tegen eind dit jaar zorgt de keten voor een ERP-systeem. Er komt bovendien een onlineklantenplatform, waar elke klant zijn historiek kan zien en services kan reserveren, maar bijvoorbeeld ook fietsroutes en andere content zal terugvinden.

De expansie ligt daardoor nu veel lager, al zal die volgend jaar hernemen. “Om voldoende schaal te hebben, streven we naar 12 à 15% marktaandeel. Daarvoor heb je een vijftigtal winkels nodig. Nu we het concept onder de knie hebben, zullen dat ook steeds meer eigen openingen zijn.”

Op het snijvlak van retail en services

B2B is bij Bike Republic al wel goed voor 35% van de omzet en Wim Teerlynck ziet dat nog tot de helft toenemen. Bedrijfsfietsen en cafetariaplannen zijn een enorme groeipost, zowel bij de Colruyt-dochter als bij concurrerende ketens. In hoeverre is het dan nog een retailer? “Onze sterkte is net dat we retailer zijn en dus dichtbij de klant staan. Maar we willen geen dozenschuiver zijn. Ons aanbod bestaat uit producten én services, als ‘jouw compagnon de route voor elk moment’.”

Die sterke servicegerichtheid zorgt dan weer voor uitdagingen bij het digitaliseren. Als je differentiators service en toegankelijkheid zijn, kan je dan wel zomaar een fiets, die ze anoniem op hun scherm hebben besteld, bij mensen thuis laten afzetten? Opvallend: de fietsbranche is zelfs in Nederland de enige sector die online niet groeit, tipt Teerlynck. Fysiek contact blijft van onschatbare waarde, van testritten op de ‘testivals’ tot test@work en service@work-initiatieven.

“We hebben nog niet structureel ingezet op thuislevering, maar als we dat gaan doen willen we dezelfde beleving als in de winkel. Het betekent dat iemand de fiets thuis levert, voor je installeert en uitleg geeft. Mensen willen advies, ze willen een oplossing. Idem met de webshop: ze willen geen technische fiche zien met de wattuur, ze willen weten hoe je het gebruikt.”

Bijna elke retailer bevindt zich vandaag op het kruispunt van product-mover en serviceaanbieder. Hoe ga je in die context om met de transformatie naar digitaal, met consolidatie en met de nood aan professionalisering? Je leert het op 20 april tijdens het RetailDetail Congress van Wim Teerlynck (Bike Republic).

Klik hier voor info en tickets voor het RetailDetail Congress op 20/04 met nog o.a. Hema, CIFS, Komrads en veel meer.
Meer Vrije tijd
Bekijk meer
  • icon
    Vrije tijd26 mei, 2025
    [In Beeld] A.S.Adventure introduceert eerste dienstenhub

    In de zopas vernieuwde winkel in Hognoul (bij Luik) introduceert A.S.Adventure een nieuw concept: een dienstenhub waar klanten items kunnen laten herstellen, bestellingen afhalen en tweedehands items inleveren.

  • icon
    Vrije tijd23 mei, 2025
    Club gaat voor nieuwe look en “versnelde groei”

    Club, het Franstalige zusje van Standaard Boekhandel, wil na de reorganisatie van vorig jaar “fors investeren” om de groei te versnellen in Wallonië en Brussel. Het assortiment en de branding worden onder de loep genomen.

  • icon
    Vrije tijd22 mei, 2025
    Gaat Lidl met sportmerk Crivit de strijd aan met Decathlon?

    Lidl wil van zijn huismerk voor sportartikelen Crivit “het sterkste bewegingsmerk van Europa” maken. De discounter geeft merk dan ook een eigen identiteit en zet het in de schijnwerpers met een grootschalige campagne.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN