RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Slimme keuzes bezorgen Pharmapets Europese boost

icon
Vrije tijd15 september, 2022
Sven De Waele & Valerie Vanderlinden, Pharmapets

Pharmapets, de Belgische webshop voor dierenvoeding en -verzorging, schrijft een onwaarschijnlijk succesverhaal: dankzij de focus op diensten zal de omzet de komende jaren groeien van 40 naar 170 miljoen euro. Bijkomende overnames in Europa staan op de planning.

Grote ambities

In december 2019 kondigde ondernemer Sven De Waele aan dat Pharmapets de omzet zou verdubbelen. Die belofte heeft het e-commercebedrijf wel degelijk waargemaakt. Meer zelfs: intussen ligt de lat nog een pak hoger. “In 2020 realiseerden we een omzet van 7,5 miljoen, vandaag is dat al meer dan 40 miljoen. Met minder dan twintig mensen… We zijn nu actief in België, Nederland en Frankrijk en we bekijken overnamemogelijkheden in Spanje en Portugal. We plannen ook om te starten in Duitsland en Oostenrijk. Tegen 2025-26 willen we naar 150 à 170 miljoen euro…” Hoe hij dat gaat doen, vertelt hij op de RetailDetail Day op 22 september.

Het succesrecept? Pharmapets zet de stap van een puur transactionele naar een relationele aanpak. “We evolueren van pure e-commerce naar een platformmodel, waarbij we niet enkel producten aanbieden maar een boel bijkomende diensten: klanten kunnen makkelijk de dierenarts raadplegen, een gepersonaliseerd gezondheidsplan aanvragen… We merken dat we daardoor de klantretentie fors verhogen: voor een klant die na de eerste aankoop in contact treedt met de dierenarts, ligt de retentie wel 40% hoger.”

Hoge conversieratio’s

Een belangrijke factor is de geloofwaardigheid van de dierenarts: die boezemt vertrouwen in. Klanten volgen het advies, bijvoorbeeld wanneer de arts het huismerk van Pharmapets aanbeveelt. “Voor ons lag de focus van bij de start op diensten, vooral dan in de verzorgende en medische sfeer: mijn vrouw Valerie Vanderlinden is dierenarts. Intussen hebben we al vier dierenartsen aan boord. Niemand anders in Europa is daarmee bezig.”

Pharmapets startte intussen ook met een abonnementsformule in Vlaanderen. “Op 10 weken tijd verkochten we al 700 abonnementen, en 30% van die abonnees had nog nooit bij ons gekocht. In amper drie weken kregen we al meer dan 100 aanvragen voor een gepersonaliseerd Vet Pet Plan. We zitten aan fenomenale conversieratio’s: boven de 10%. Je zal ver mogen zoeken om een webshop te vinden die meer dan 10% conversie haalt…”

Kapitaalronde

Differentiatie, slimme keuzes maken, dat is waar het om draait voor Pharmapets. “We focussen op drie à vier zaken waarin we echt het verschil willen maken. We hebben grote internationale concurrenten. Je wil niet de tiende speler in petfood zijn, het is ook niet onze ambitie om de snelste te zijn in bezorging. Dat zijn gevechten die we niet kunnen winnen,” zegt De Waele.

Wat er in de nabije toekomst op de planning staat? “We zijn nu bezig met een kapitaalronde, om enerzijds onze posities op bestaande markten nog te versterken, anderzijds om verdere overnames te doen in de grotere Europese landen. Ik denk dat we uitgroeien tot één van de grootste e-commerceverhalen van België.”

Van startup naar scale-up

Meer over het succesverhaal van Pharmapets hoor je op de RetailDetail Day, die plaatsvindt op 22 september in Antwerpen. Sven De Waele betreedt er het podium in het gezelschap van Igor Corvers van Adobe, de IT-partner van het e-commercebedrijf.

“Pharmapets is een mooi voorbeeld van hoe je de stap zet van startup naar scale-up”, zegt hij. “Hoe ga je om met een groeiende klantendatabase, met retentie, met abonnementsmodellen, met externe marktplaatsen… Hoe pak je de customer journey aan? Hoe maak je daar een echte ervaring van? Het verhaal van Pharmapets toont hoe je dat kan bereiken zonder offlinekanaal. Wij leveren daarvoor het technisch platform.”

De RetailDetail Day brengt verder inspirerende marketingverhalen van retailers als Izy Coffee, Lucien, Orac Decor, Lab9, Andy en Maasmechelen Village. Meer info en tickets via de knop hieronder.

Ik bestel tickets voor de RetailDetail Day
Meer Vrije tijd
Bekijk meer
  • icon
    Vrije tijd26 mei, 2025
    [In Beeld] A.S.Adventure introduceert eerste dienstenhub

    In de zopas vernieuwde winkel in Hognoul (bij Luik) introduceert A.S.Adventure een nieuw concept: een dienstenhub waar klanten items kunnen laten herstellen, bestellingen afhalen en tweedehands items inleveren.

  • icon
    Vrije tijd23 mei, 2025
    Club gaat voor nieuwe look en “versnelde groei”

    Club, het Franstalige zusje van Standaard Boekhandel, wil na de reorganisatie van vorig jaar “fors investeren” om de groei te versnellen in Wallonië en Brussel. Het assortiment en de branding worden onder de loep genomen.

  • icon
    Vrije tijd22 mei, 2025
    Gaat Lidl met sportmerk Crivit de strijd aan met Decathlon?

    Lidl wil van zijn huismerk voor sportartikelen Crivit “het sterkste bewegingsmerk van Europa” maken. De discounter geeft merk dan ook een eigen identiteit en zet het in de schijnwerpers met een grootschalige campagne.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN