RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Standaard Boekhandel
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Standaard Boekhandel gaat voor meer cijfers

icon
Vrije tijd28 december, 2022

Standaard Boekhandel eindigt het jaar voor de tweede keer op rij met winst na een plotse dip. De nieuwe CEO, Carl Lenaerts, wil van de boekenretailer nu behalve de grootste ook de rendabelste maken.

Doel: geen omzet meer verliezen

Ondanks de groeiende onlineconcurrentie is Standaard Boekhandel nog steeds marktleider in Vlaanderen: 45 van elke 100 euro aan verkochte boeken gaat naar de keten. Toch dook de winst in 2019 en 2020 in het rood, onder meer door de verlieslatende verkoop van lagereschoolboeken. Het was de eerste verlies sinds de jaren 1980 voor de boekenretailer en leidde tot het vertrek van CEO Geert Schotte.

Sinds maart staat Lenaerts aan het roer: de voormalig topman van Kinepolis en Dexia legt de klemtoon nu resoluut op rentabiliteit. Als de omzet stabiel blijft, is dat al mooi na de voorbije jaren van daling. Dit jaar denkt de nieuwe topman de prestaties van vorig jaar te evenaren, onder voorbehoud van de kerstverkoop, vertelt hij aan De Tijd. Een jaar geleden boekte de keten opnieuw een beetje winst (2,5 miljoen euro netto) en een omzet van 174 miljoen euro.

Lokaal gedifferentieerde aanpak

Zijn berekende aanpak wil Lenaerts ook op andere vlakken doorvoeren. Standaard Boekhandel moet meer datagestuurd worden: in het verleden werd te weinig gedaan met de verkoopdata en op het gebied van voorraadbeheer. “Het aanbod in de winkel van het winkelcentrum in Sint-Niklaas moet anders zijn dan dat in onze grote winkel in het centrum van Brussel. Dat geldt ook voor acties”, meent Lenaerts. De focus blijft bovendien op fysiek winkelen liggen: als er dan toch online wordt besteld, heeft de CEO liefst dat die orders in de winkel worden afgehaald. Dat is nu al voor 60% van de bestellingen het geval.

Standaard Boekhandel (en zijn Waalse keten voor kantoorbenodigdheden Club) moeten ook meer gaan samenwerken, hoewel beide bedrijven los van elkaar blijven functioneren. Standaard Boekhandel nam het verlieslatende Club al in 2014 over, maar tot nu toe hadden beide ketens hun inkoop nauwelijks gebundeld en was er weinig uitwisseling. Daar wil Lenaerts verandering in brengen. “Onze commerciële en onze winstmargedoelstellingen voor Club liggen even hoog als die voor Standaard Boekhandel”, meent de CEO, zonder evenwel in detail te treden.

Meer Vrije tijd
Bekijk meer
  • icon
    Vrije tijd26 mei, 2025
    [In Beeld] A.S.Adventure introduceert eerste dienstenhub

    In de zopas vernieuwde winkel in Hognoul (bij Luik) introduceert A.S.Adventure een nieuw concept: een dienstenhub waar klanten items kunnen laten herstellen, bestellingen afhalen en tweedehands items inleveren.

  • icon
    Vrije tijd23 mei, 2025
    Club gaat voor nieuwe look en “versnelde groei”

    Club, het Franstalige zusje van Standaard Boekhandel, wil na de reorganisatie van vorig jaar “fors investeren” om de groei te versnellen in Wallonië en Brussel. Het assortiment en de branding worden onder de loep genomen.

  • icon
    Vrije tijd22 mei, 2025
    Gaat Lidl met sportmerk Crivit de strijd aan met Decathlon?

    Lidl wil van zijn huismerk voor sportartikelen Crivit “het sterkste bewegingsmerk van Europa” maken. De discounter geeft merk dan ook een eigen identiteit en zet het in de schijnwerpers met een grootschalige campagne.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN