RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

30 januari is D-day voor Blokker België

icon
Wonen28 januari, 2020

Komende donderdag vindt een ondernemingsraad plaats van Blokker België. Wellicht wordt dan over het lot van de winkelketen beslist. De vakbonden vrezen alvast nieuwe sluitingen.

 

Verlieslatend

Amper drie jaar na de aankondiging van een initiële herstructurering die heeft geleid tot de sluiting van 63 winkels en het verlies van meer dan 230 banen in ons land, is de situatie bij Blokker België er niet beter op geworden. Eind vorig jaar kondigde eigenaar Michiel Witteveen aan dat de toekomst van de Belgische winkels deze maand zou worden geëvalueerd. “België is een probleem“, zei hij toen. De resultaten van de Belgische verkooppunten van de groep zijn catastrofaal: in het boekjaar 2017-2018 daalde de omzet opnieuw met meer dan 30% tot 60 miljoen euro. De Belgische tak boekte ook een operationeel verlies van 4,6 miljoen euro.

 

“Het management heeft ons meegedeeld dat slechts 6 van de 128 resterende winkels winstgevend waren”, zegt Anne-Marie Dierckx, vakbondssecretaris van CNE, aan Trends. De vrees voor nieuwe sluitingen of zelfs het volledig wegtrekken uit België, lijkt dan ook gegrond. Geert Kampschöer, CEO van Blokker België, wil echter niet op de speculaties reageren: “Het is te vroeg om uitspraken te doen”, stelt hij kort.

 

Vage strategie

Volgens Dierckx is er sinds de overname vorig jaar nog maar weinig veranderd bij Blokker, afgezien van de renovatie van een vijftal winkels. “We hebben niet de indruk dat er een echt coherent actieplan achter zit. De strategie van de groep is volstrekt onduidelijk”, zegt ze.

 

Blokker is in moeilijkheden gekomen omdat het te traag (of helemaal niet) anticipeerde op de ontwikkeling van de e-commerce en de opkomst van nieuwe concurrenten als Action. “De categorieën producten die bij Blokker worden verkocht, zijn zeer geschikt voor e-commerce”, zegt retailexpert Gino Van Ossel. “Oorspronkelijk was de keten gericht op huishoudelijke producten: vuilnisbakken, strijkplanken en dergelijke. Dit zijn zeer functionele aankopen waarvoor consumenten tijd willen besparen en waarvoor ze niet veel willen uitgeven. Ze bestellen die nu online. De winkelketen heeft daarom besloten zich meer te richten op decoratieve artikelen, maar Blokker mist de geloofwaardigheid van een decoratiewinkel.”

Meer over... Wonen
Zie meer
  • icon
    Wonen14 juli, 2025
    Ikea: stadswinkels werken niet, klanten willen balletjes en vaste route

    Ikea gaat weer voor schaal en keert terug naar zijn mastodont-wortels: de woonwinkelketen zegt kleine stadswinkels vaarwel, maar gooit zijn gewicht in de strijd met prijsverlagingen om marktaandeel te veroveren.

  • icon
    Wonen9 juli, 2025
    [Interview] “Onze unieke winkelervaring biedt shoppers ademruimte” (Mikkel Grene, Søstrene Grene)

    De komende twee jaar wil Søstrene Grene groeien van 340 naar 500 winkels in Europa. De succesfactoren volgens CEO Mikkel Grene: het combineren van een zintuiglijke winkelervaring met toegankelijke prijzen.

  • icon
    Wonen7 juli, 2025
    [In Beeld] Van Marcke verkoopt dromen in innovatieve showroom

    In zijn nieuwe showroom in Aalst breekt Van Marcke met traditionele productpresentaties. De retailer legt de nadruk op inspiratie, persoonlijke begeleiding en “de realisatie van badkamerdromen”.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food17 juni, 2025
    GoodLife Foods neemt krokettenspecialist TNS Food over
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN