RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Blokker moet Belgischer worden”

icon
Wonen3 juni, 2019

Het gaat stilaan weer de goede kant op met Blokker, volgens eigenaar en topman Michiel Witteveen. Aan verdere sanering heeft het bedrijf geen behoefte. En dat Blokker België zou opgeven, is onzin: Blokker moet juist Belgischer worden.

 

Klanten terugwinnen

In Nederland is de omzet van Blokker vorig jaar met 10% gestegen. Nog niet genoeg om dit jaar winstgevend te zijn, maar in 2020 wil Michiel Witteveen break-even draaien, verklaart hij in een interview met het FD. De topman wil de kosten drukken door meer producten in het Verre Oosten in te kopen. Het huismerk vormt een belangrijk onderdeel van de strategie, online dan weer niet: “Wij zijn een winkelier. Ik zie de webshop als een verlengstuk daarvan, niet als een speerpunt.”

 

Verder saneren is niet het plan van de topman: “Ik voel mij heel verantwoordelijk voor de onderneming. Er werken toch 8000 man. Zij moeten een goede vader krijgen, een goede baas.” Vooral moet het weer spannend worden in de winkels, klanten moeten opnieuw verrast worden. “Blokker had en heeft een omzetprobleem. We hebben veel klanten verloren toen het assortiment een paar jaar terug richting het luxesegment dreef. Die klanten moeten we terugkrijgen. Daar zijn we mee bezig. Ik denk dat je bij Blokker in de winkels al veel veranderingen ziet. Veel voller, leuker, wat rommeliger. Wat ik helemaal niet erg vind. Ik denk dat de spirit terug is.”

 

Belgisch assortiment

In België is de winkelketen aan het ‘verbelgen’, zegt Witteveen: “We moeten daar Belgischer worden. Niet alleen in de marketing, maar ook in het assortiment. Daar moeten bijvoorbeeld heel andere kaarsen liggen dan in Nederland. De Belg gaat niet zozeer op prijs, maar op sfeer, gezelligheid. Dat is een heel andere instelling. De Nederlander wil veel voor weinig.” Op de vraag of Blokker België behouden blijft, antwoordt hij: “Ja natuurlijk, waarom zouden we dat niet doen? In de Belgische kranten wordt geroepen: Blokker quitte La Belgique. Onzinverhaal! Maar voor alle ondernemingen geldt: als je met z’n allen iets voor elkaar probeert te krijgen, maar het lukt niet. Ja… ja… dan lukt het niet.”

 

Witteveen nam Blokker Holding in april over van de familie Blokker, nadat gesprekken met twee overnamekandidaten op niets uitliepen. Nu speelt de familie geen enkele rol meer in de onderneming, en de holding gaat van naam veranderen: “De mensen van Blokker Nederland hadden er vorig jaar last van toen de holding met heel slechte jaarcijfers kwam. Dat werd geprojecteerd op de winkelketen Blokker, terwijl dat helemaal niet alleen door Blokker kwam.”

 

Naast Blokker runt het concern ook nog Big Bazar, met meer dan 120 winkels in Nederland en 11 in België. Die keten gaat in Nederland een vijftigtal nieuwe winkels openen, om volop de strijd aan te gaan met Action.

Meer over... Wonen
Zie meer
  • icon
    Wonen14 juli, 2025
    Ikea: stadswinkels werken niet, klanten willen balletjes en vaste route

    Ikea gaat weer voor schaal en keert terug naar zijn mastodont-wortels: de woonwinkelketen zegt kleine stadswinkels vaarwel, maar gooit zijn gewicht in de strijd met prijsverlagingen om marktaandeel te veroveren.

  • icon
    Wonen9 juli, 2025
    [Interview] “Onze unieke winkelervaring biedt shoppers ademruimte” (Mikkel Grene, Søstrene Grene)

    De komende twee jaar wil Søstrene Grene groeien van 340 naar 500 winkels in Europa. De succesfactoren volgens CEO Mikkel Grene: het combineren van een zintuiglijke winkelervaring met toegankelijke prijzen.

  • icon
    Wonen7 juli, 2025
    [In Beeld] Van Marcke verkoopt dromen in innovatieve showroom

    In zijn nieuwe showroom in Aalst breekt Van Marcke met traditionele productpresentaties. De retailer legt de nadruk op inspiratie, persoonlijke begeleiding en “de realisatie van badkamerdromen”.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN