RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Blokker ziet operationele jaarwinst ruim halveren

icon
Wonen21 mei, 2015

Bijna 3% minder huishoudartikelen verkocht

De operationele winst ging ruim de helft lager: van 139,5 naar 65,3 miljoen euro. Het concern boven onder meer Blokker, Big Bazar en Xenos schrijft die duik toe aan “de tegenvallende omzetontwikkelingen in de sector Huishoud” en aan “flinke investeringen”.

 

“Onze marktsectoren Wonen en Speelgoed hebben een goed jaar achter de rug, met de eerste tekenen van omzetherstel. Huishoud blijft een punt van zorg”, zei CEO Roland Palmer. De verkoop van huishoudartikelen ging inderdaad liefst 2,9% achteruit, het woonsegment wist de schade nog enigszins te beperken (-0,4%). Enkel het speelgoed verkocht beter (+1,7%).

 

De groep investeerde 31,1 miljoen euro in de vernieuwing van de winkelformules: “De winkels met de nieuwe formule laten een duidelijke omzetstijging zien ten opzichte van de oude winkels”, klinkt het. Detailcijfers per dochterketen geeft de groep (nog) niet. Enkel discountformule Big Bazar krijgt een aparte vermelding: dankzij de opening van 18 nieuwe filialen (131 nu) groeide de omzet er met 16%.

 

Online een kwart hoger

Online lijken Blokker & Co op het goede pad te zitten: de internetomzet steeg met 24% tot 98 miljoen euro. Toch blijft de e-commercepoot met 5% van de totale omzet toch nog altijd aan de magere kant. De groep, die vorig boekjaar 20,6 miljoen euro investeerde in logistiek en ICT (vooral e-commerce en e-fulfilment), verwacht veel van de opening dit najaar van een nieuw distributiecentrum in Gouda, dat zich specifiek met de internetbestellingen bezig houdt.

 

“In 2014 hebben wij het startschot gegeven voor onze transformatiestrategie”, benadrukt Palmer. “Onze sterke online groei en de omzetontwikkeling in de vernieuwde winkels laten zien dat wij op de goede weg zijn. Hoewel we de transformatie in versneld tempo doorzetten, verwachten wij niet eerder dan 2017 hiervan de vruchten te kunnen plukken.” Blokker voerde in februari nog een reorganisatie door waarbij honderden banen verdwenen.

 

Meer Wonen
Bekijk meer
  • icon
    Wonen16 mei, 2025
    Franse outletketen legt de hand op voorraad failliet Casa

    NOZ, een outletretailer met 339 winkels en drie miljoen klanten per maand in Frankrijk, heeft de voorraad van de failliete decoratieketen Casa overgenomen.

  • icon
    Wonen15 mei, 2025
    IKEA Nederland heeft nieuwe CEO

    Op 1 september krijgt IKEA Nederland een nieuwe topman: de Oostenrijker Walter Kadnar komt over van de Duitse tak van de meubelretailer. Hij volgt Alessandra Zini op, die in januari overleed.

  • icon
    Wonen14 mei, 2025
    Dille & Kamille heeft eerste Franse winkel geopend

    Woensdagochtend opende Dille & Kamille een winkel in het centrum van Nantes. De Nederlandse retailer test het potentieel op de Franse markt in samenwerking met lokale franchisepartners.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN