RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

DHZ-reus Kingfisher trekt zich terug uit drie landen

icon
Wonen22 november, 2018

Kingfisher, Europa’s op één na grootste groep van doe-het-zelfketens, trekt zich terug uit Portugal, Rusland en Spanje. De groep wil zich vooral focussen op zijn belangrijkste markten, waaronder de Franse: daar heeft Castorama het bepaald niet onder de markt.

 

Castorama weegt op resultaten

Op groepsniveau doet Kingfisher (de groep boven de Franse ketens Brico Dépôt en Castorama en de Britse ketens B&Q en Screwfix) het nochtans niet slecht: in de drie maanden tot 31 oktober boekte de groep een omzet van 3,048 miljard pond (3,4 miljard euro), bij constante wisselkoersen is dat een stijging met 1,2%. Terwijl de omzet van Brico Dépôt 2,4% klom en die van Screwfix zelfs 10,6%, zag B&Q zijn verkoop met 2,8% dalen en ging Castorama zelfs 7,6% in de min.

 

De Franse CEO Véronique Laury voelt zich dan ook genoodzaakt om in te grijpen: “Wij hebben de beslissing genomen om ons terug te trekken uit Rusland, Spanje en Portugal” – tot nog toe goed voor 6% van de groepsomzet – om “onze strategie volop te concentreren op onze belangrijkste markten”, zijnde Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Of de beslissing betekent dat Kingfisher op zoek is naar een koper voor zijn activiteiten in die drie landen dan wel de winkels gewoon zal sluiten, is niet bekend.

 

Nieuwe topman voor Frankrijk

“Onze belangrijkste uitdaging wordt Castorama in Frankrijk”, meent Laury: ze herinnert eraan dat er deze zomer een nieuw actieplan is aangekondigd om de scheve situatie recht te trekken. “We hebben de invoering van een strategie van permanent lage prijzen versneld en een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om die strategie zichtbaar te maken bij onze klanten, maar er bestaat geen snelle remedie”, aldus nog de Française. De Franse tak van Kingfisher kreeg begin oktober trouwens ook al een nieuwe topman: Christian Mazauric verving toen Marc Ténart.

 

Intussen groeit het ongeduld bij tal van aandeelhouders van Kingfisher, die erop wijzen dat Véronique Laury al in 2016 een groot transformatieplan aankondigde. “One Kingfisher”, zoals dat vijfjarenplan heet, heeft tot doel de producten die de groep verkoopt in alle winkelketens gelijk te schakelen, één gezamenlijk ICT-inkoopplatform te ontwikkelen en zo kostenbesparingen te realiseren. Volgens de CEO vordert dat plan “in de juiste richting”, al spreekt ze wel van een “lastige implementatie” door de omvang van de veranderingen en helpt “de moeilijke” periode die de sector doormaakt ook niet echt.

Meer over... Wonen
Zie meer
  • Maisons du Monde
    icon
    Wonen28 juli, 2025
    Maisons du Monde ziet eerste lichtpuntjes

    Maisons du Monde moest in de eerste helft van 2025 opnieuw forse omzetdalingen incasseren. Toch ziet de Franse woonwinkelketen nu ook de eerste tekenen van een voorzichtig herstel.

  • icon
    Wonen14 juli, 2025
    Ikea: stadswinkels werken niet, klanten willen balletjes en vaste route

    Ikea gaat weer voor schaal en keert terug naar zijn mastodont-wortels: de woonwinkelketen zegt kleine stadswinkels vaarwel, maar gooit zijn gewicht in de strijd met prijsverlagingen om marktaandeel te veroveren.

  • icon
    Wonen9 juli, 2025
    [Interview] “Onze unieke winkelervaring biedt shoppers ademruimte” (Mikkel Grene, Søstrene Grene)

    De komende twee jaar wil Søstrene Grene groeien van 340 naar 500 winkels in Europa. De succesfactoren volgens CEO Mikkel Grene: het combineren van een zintuiglijke winkelervaring met toegankelijke prijzen.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN