RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ikea Hasselt wordt 'speeltuin' met virtuele keukens

icon
Wonen28 februari, 2017

Woonwinkelketen Ikea gaat in drie van zijn woonwarenhuizen een virtuele keuken aan zijn klanten aanbieden. De applicaties worden getest in winkels in Canada en Zweden, maar ook in Hasselt.

Twee applicaties

Nog tot 20 mei 2017 kunnen klanten in die drie winkels twee toepassingen met behulp van virtuele realiteit gaan uittesten. Mochten de tests meevallen, dan kunnen de beide applicaties op termijn de klanten ook in de andere winkels gaan helpen bij het plannen en aankopen van een nieuwe keuken.

 

“Het wordt een aanvulling op – niet een vervanger van – de menselijke interactie van de klant met de Ikea-medewerker. Bedoeling is de begeleiding bij de aankoop te vereenvoudigen,” zo vertellen de Ikea-mensen die ons de applicaties demonstreren. Met de VR Kitchen Visualizer kunnen klanten zelf een virtuele keuken samenstellen en erin rondwandelen. De VR Pancake Kitchen leert de gebruiker dan weer de mogelijkheden van een Ikea-keuken kennen door hem er virtueel en interactief pannenkoeken in te laten bakken.

 

Even uitproberen

Online kun je al langer in 3D een keuken samenstellen, maar dit is nog heel wat anders: met de VR-bril op waan je je in een geavanceerde videogame. Dat is geen toeval, want Ikea heeft samengewerkt met ontwikkelaars van het gameplatform Steam.

 

Tijdens de persdemo doen we kasten en laden open en dicht, en krijgen we pop-upmenuutjes voorgeschoteld. Straks zijn we dat gewoon – instructies die op voorwerpen of muren worden geprojecteerd – maar nu is het nog even wennen. Het lagere camerastandpunt van een kind kan ook: verrassend hoe hoog een tafel is als je er borden op wilt plaatsen zonder ze te breken…

 

Keuzestress wegnemen

Waarom wil Ikea VR en andere digitale hulpmiddelen inzetten in het aankoopproces? “Een keuken kiezen is een stressgebeuren: alles moet goed zitten, want je geeft veel geld uit,” zijn onze instructeurs zich bewust. “Die keuzestress willen we verminderen.” Op een plantekening kan alles, maar ideeën die er op papier goed uitzien, zijn in de realiteit soms helemaal niet zo geslaagd. “Afstanden en bewegingsruimte goed inschatten, kun je voor alle zekerheid beter ‘in het echt’ – of in dit geval ‘virtueel’ – doen.”

 

Het pilootproject moet de woonwarenhuisketen leren of de VR-ervaring de klanten echt helpt om beter te visualiseren en geïnformeerde beslissingen te nemen. “Daarnaast willen we op een speelse manier informatie geven over afstanden, hoogtes, ergonomie, veiligheid en zo meer.”

 

Hasselt als pilootproject

Ikea Hasselt is er best trots op dat ze uitgekozen zijn voor dit pilootproject. “Het is een hele eer voor ons om mee aan de wieg te mogen staan van iets dat zo revolutionair vernieuwend is. Voor ons is het een heuse uitdaging.” Al is deze test nog maar een allereerste stap: “De reacties van medewerkers die het systeem al hebben uitgeprobeerd, vallen enorm mee, maar we moeten uiteraard afwachten hoe de klanten in de keukenafdeling een en ander zullen beleven. Na 20 mei rapporteren we dan onze bevindingen aan Zweden en vervolgens zien we wel wat het wordt.”

 

Ikea Hasselt hoopt niet alleen passanten in de winkel aan te spreken, maar via de pers en de sociale media ook anderen ertoe te verleiden om een afspraak te maken voor een proefje. “Jaarlijks komen in België 80 000 mensen bij Ikea een keuken plannen, van wie de helft tot een aankoop overgaat. De applicaties zullen hen het plannen helpen vergemakkelijken.”

Meer over... Wonen
Zie meer
  • icon
    Wonen12 juni, 2025
    Casa valt nu ook in Frankrijk om

    Casa is nu ook in Frankrijk in gerechtelijke vereffening. De interieurketen hoopte op een overname, maar dat is niet op tijd gelukt. Zo'n 700 banen en 143 winkels gaan verloren.

  • icon
    Wonen5 juni, 2025
    Søstrene Grene opent eerste winkel in Wallonië

    Na drie vestigingen in Vlaanderen en twee in het Brusselse zet de Deense decoratieketen Søstrene Grene nu ook de stap naar Wallonië. Op 20 juni opent de keten een nieuwe winkel in het centrum van Namen.

  • icon
    Wonen2 juni, 2025
    Economische inspectie tikt meubelzaken op de vingers

    Bij acht op de tien gecontroleerde meubelzaken stelde de Economische Inspectie minstens één overtreding vast. Vooral op het vlak van prijsaanduiding, kortingen, levertermijnen en transparantieverplichtingen scoren Belgische meubelzaken slecht.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN