RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ikea lanceert online versie van logo

icon
Wonen20 mei, 2019

Om beter te kunnen inspelen op online communicatie en e-commerce heeft Ikea een volledig witte versie van zijn logo laten ontwerpen. Dat betekent echter niet dat het bekende geel-blauwe logo definitie begraven wordt.

 

Venster

Het nieuwe logo, genaamd Fönster (“venster”), behoudt het lettertype en het ovaal in een rechthoekige vorm van het originele logo, maar de letters zijn wit en de achtergrond is doorzichtig. Daardoor kan het makkelijk geïntegreerd worden in elk beeld of elke video. Het ovaal vormt als het ware een ‘venster’, waarin een deel van het beeld te zien is. Het ontwerp is bovendien ‘future proof’ en kan ook ingezet worden op toekomstige, meer beeldgerichte platformen.

 

Ikea past zich aan aan het tijdperk van e-commerce en het nieuwe logo is daar een illustratie van. Het bedrijf ontwierp een groot aantal experimentele apps waarin toegevoegde en virtuele realiteit klanten moeten helpen om online te winkelen. De woonwinkel opent ook kleinere stedelijke winkels die geheel of gedeeltelijk als showroom fungeren en waar shoppers vooral online bestellen. Zo werd er onlangs nog een stadswinkel in het centrum van Parijs geopend.

 

Op dit moment is het nieuwe logo vooral bedoeld om in te zetten op sociale media: in plaats van een logo ergens in een hoek van een Instagram-verhaal weg te werken, kan Ikea het logo nu veel natuurlijker integreren in de inhoud. Het kan ook werken als een overgangsanimatie of ontwerpers een manier bieden om kunstig een secundair beeld toe te voegen binnen het grotere beeld: “Je kunt het gebruiken om meer informatie te geven of om de aandacht te vestigen op een detail”, zegt Carlo Cavallone, creatief directeur van 72andSunny, het bureau dat het logo ontwierp. “En dan bevordert het de merkherkenning in een online wereld waarin we vaak overspoeld worden door miljoenen andere beelden.”

Meer over... Wonen
Zie meer
  • icon
    Wonen4 augustus, 2025
    [In Beeld] IKEA Gent vernieuwt showroom op maat van Oost- en West-Vlaamse gezinnen

    Na tien maanden verbouwen heropende IKEA vandaag zijn vernieuwde showroom in Gent. De retailer hield daarbij rekening met de wensen en voorkeuren van lokale klanten.

  • icon
    Elektro1 augustus, 2025
    Ikea gaat unieke samenwerking aan met Best Buy in VS

    Ikea doet iets heel ongewoons in de Verenigde Staten: de meubelretailer opent er voor het eerst shop-in-shops, in tien winkels van elektronicaketen Best Buy. Het is pas de tweede markt ooit waar Ikea met een andere retailer samenwerkt.

  • Maisons du Monde
    icon
    Wonen28 juli, 2025
    Maisons du Monde ziet eerste lichtpuntjes

    Maisons du Monde moest in de eerste helft van 2025 opnieuw forse omzetdalingen incasseren. Toch ziet de Franse woonwinkelketen nu ook de eerste tekenen van een voorzichtig herstel.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Algemeen15 juli, 2025
    Waarom Shopify AI-bots tegenhoudt aan de kassa
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Blokker-eigenaar Roland Palmer ziet potentieel voor 200 winkels
  • icon
    Food23 juli, 2025
    Lotus Bakeries daagt Holie’s voor de rechter wegens suikerscore
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN