RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ikea verliest anderhalf miljard euro aan coronacrisis

icon
Wonen6 oktober, 2020

Ikea verkocht in het boekjaar tot september voor 35,2 miljard euro. Dat is 1,5 miljard euro minder dan een jaar eerder, ondanks een onlinegroei van 60%. Toch noemt de woonketen de prestaties sterk.

 

Licht minder bezoekers en omzet

In zijn gebroken boekjaar 2020, dat liep van september 2019 tot eind augustus 2020, haalden de woonwarenhuizen van Ikea een omzet van 35,2 miljard euro. De directie noemt het positieve resultaten, desondanks de gevolgen van de coronacrisis. De retailverkoopcijfers lagen immers 1,5 miljard euro lager dan vorig jaar, toen de interieurretailer 36,7 miljard euro omzet boekte.

Tijdens de lockdowns waren 75% van alle winkels wereldwijd wekenlang dicht. Dat leidde tot een terugval in het aantal bezoekers: over het hele jaar kreeg Ikea 706 miljoen mensen over de vloer tegenover 839 miljoen een jaar eerder. Wel kreeg de onlinepoot een flinke boost: de website werd een miljard keer meer bezocht en was zo goed voor 3,6 miljard bezoekers. Ook de onlineverkoop steeg met 60%, terwijl e-commerce in gebroken boekjaar 2019 met 48% pluste. Online kreeg zo een aandeel van 18% in de totale retailverkoop.

 

Forse investeringen en coronakosten

Ingka Group, de retailtak van Ikea, maakt geen winstcijfers bekend, maar laat wel duidelijk verstaan dat het hoge kosten heeft gehad door de coronapandemie.  Zo gaf de keten bijvoorbeeld voor 26 miljoen euro aan producten als noodhulp, kregen werknemers inkomenszekerheid en flexibele werkuren, en gaf het bedrijf in de landen waar het overheidssteun had gekregen die hulp even later terug, omdat het economisch herstel naar eigen zeggen sneller kwam dan verwacht.

Bovenal betekende de gezondheidscrisis voor Ikea het startsein voor een versnelde transformatie: de winkels werden ingezet als fulfilmentcentra en de woonwarenhuizen begonnen met click&collect. De pandemie weerhield het bedrijf er ook niet van om 26 nieuwe vestigingen te openen, onder meer in Shanghai, Seoel, Moskou en Tokio. Ingka Group kocht ook vastgoed, waaronder het shoppingcenter Kings Mall in Londen en de Rue de Rivoli in Parijs. 

Het bedrijf investeerde bovendien in 3D- en visuele AI-oplossingen met de overname van Geomagical Lab, om interactieve virtuele winkelinrichtingen te ontwikkelen voor de retailer. In het kader van zijn doelstelling om tegen 2030 klimaatpositief te zijn, investeerde Ikea verder nog 600 miljoen euro in duurzaamheid. In totaal wordt er momenteel 3,8 miljard euro in duurzaamheid geïnvesteerd. 

Meer over... Wonen
Zie meer
  • icon
    Wonen25 juni, 2025
    Interieurketen Rivièra Maison valt om na jaren van verlies

    De Nederlandse woonwinkelketen Rivièra Maison is failliet verklaard. Het familiebedrijf, bekend om zijn landelijke stijl, kampte al enkele jaren met financiële problemen. Zeven fysieke winkels en zo'n 300 medewerkers zijn getroffen.

  • icon
    Wonen23 juni, 2025
    Søstrene Grene breidt uit naar Zuid- en Oost-Europa

    Søstrene Grene zet stevig in op expansie en innovatie. Tegen 2027 wil de Deense retailketen 500 vestigingen tellen in Europa. Italië en Polen worden nu aan de groeiplannen toegevoegd.

  • icon
    Wonen12 juni, 2025
    Casa valt nu ook in Frankrijk om

    Casa is nu ook in Frankrijk in gerechtelijke vereffening. De interieurketen hoopte op een overname, maar dat is niet op tijd gelukt. Zo'n 700 banen en 143 winkels gaan verloren.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN