RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ikea ziet nettowinst 40% omlaag duiken

icon
Wonen29 november, 2018

Zware investeringen in logistiek en digitalisering hebben de winst van Ikea een flinke knauw gegeven in zijn gebroken boekjaar dat afliep eind augustus. De Zweedse woonwinkelreus heeft namelijk beslist om die kosten niet door te rekenen aan de klant.

 

“Bedrijf klaarstomen voor volgende 75 jaar”

Het was uitkijken naar de jaarresultaten van Ikea, nadat ’s werelds grootste woonwinkelketen vorige week een grote reorganisatie aankondigde waarbij 7500 banen voor de bijl gaan. Toen al verwees het management naar de enorme transformatie die Ikea wacht als gevolg van de groeiende concurrentie online en het verander(en)de koopgedrag van de consument.

 

Ingka Group (met 367 winkels veruit de belangrijkste van de elf franchisenemers die het Zweedse meubelconcern telt) kan uitpakken met een omzetgroei van 5%, maar de winst nam wel een ferme duik: de operationele winst viel het voorbije boekjaar met een kwart terug en de nettowinst zelfs met ruim 40% (van 2,47 miljard euro vorig boekjaar naar 1,47 miljard euro nu).

 

Een gevolg van zware investeringen: de woonwinkelgroep investeerde ruim 2,8 miljard euro, en dit jaar zal dat bedrag nog hoger uitvallen. Dat zoiets zwaar inhakt op de winst, was ingecalculeerd, stelt financieel topman Juvencio Maeztu in de Financial Times: “Dat maakt deel uit van het plan. We beslisten een jaar geleden dat we onze klanten niet zouden laten opdraaien voor de transformatiekosten. Het is een bewuste beslissing de winst te laten dalen om de transformatie van onze business te financieren” en “we verwachten hetzelfde winstpeil aan te houden voor de komende drie jaar.”

 

Ingka Group kan de investeringen volledig met eigen middelen financieren, klinkt het nog. De groep heeft nog altijd een slordige 21 miljard euro op de balans staan, “een goede financiële spier” aldus de CFO. “We werken nu al 75 jaar volgens hetzelfde businessmodel. In de periode 2018-22 voeren we een groot veranderingsprogramma door dat ons bedrijf moet klaarstomen voor de volgende 75 jaar.”

Meer over... Wonen
Zie meer
  • icon
    Wonen14 juli, 2025
    Ikea: stadswinkels werken niet, klanten willen balletjes en vaste route

    Ikea gaat weer voor schaal en keert terug naar zijn mastodont-wortels: de woonwinkelketen zegt kleine stadswinkels vaarwel, maar gooit zijn gewicht in de strijd met prijsverlagingen om marktaandeel te veroveren.

  • icon
    Wonen9 juli, 2025
    [Interview] “Onze unieke winkelervaring biedt shoppers ademruimte” (Mikkel Grene, Søstrene Grene)

    De komende twee jaar wil Søstrene Grene groeien van 340 naar 500 winkels in Europa. De succesfactoren volgens CEO Mikkel Grene: het combineren van een zintuiglijke winkelervaring met toegankelijke prijzen.

  • icon
    Wonen7 juli, 2025
    [In Beeld] Van Marcke verkoopt dromen in innovatieve showroom

    In zijn nieuwe showroom in Aalst breekt Van Marcke met traditionele productpresentaties. De retailer legt de nadruk op inspiratie, persoonlijke begeleiding en “de realisatie van badkamerdromen”.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN