RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ikea toont winkel van de toekomst

icon
Wonen6 maart, 2018

Op het Mobile World Congress heeft Ikea in samenwerking met Accenture zijn winkelconcept van de toekomst gepresenteerd. Opvallend: het is een kleine binnenstadwinkel, met – uiteraard – veel technologie.

 

Hele catalogus in een kleine ruimte

In de demowinkel van de toekomst van Ikea krijgen klanten de hele catalogus van de woonketen te zien, maar dan virtueel. De Zweedse meubelretailer steunt op augmented reality om een digitale beleving te creëren in de fysieke wereld.

 

Het nog fictieve verkooppunt is “een nieuw winkelconcept voor de binnenstad”, legt Gonzalo Marcos van het Accenture-team Hybrid Spaces uit. “Het gaat om kleinere winkels waar we nieuwe ervaringen moeten creëren en die IKEA helpen om zijn hele catalogus in een beperktere ruimte te tonen.” De wanden van de winkel doen dienst als schermen, waar informatie over producten op wordt geprojecteerd, terwijl het bekende Ikea-potloodje als een scanner werkt. Het is immers uitgerust met RFID-technologie, waardoor je een productlabel alleen maar hoeft aan te tikken met het potlood om het aan je winkelmandje toe te voegen. 

 

Scannen en afrekenen met het toverpotloodje

Bij sommige producten kunnen shoppers met het ‘toverpotloodje’ nog andere kleuren of patronen tevoorschijn toveren, die er dan op het object worden geprojecteerd. In de rekken van de futuristische winkel zitten namelijk sensoren verstopt die de signalen van het potlood opvangen. Afrekenen doe je in de Ikea-stadswinkel van de toekomst dan weer door je potlood uiteindelijk te scannen voor een – onbemande – kassat met aanraakscherm. Je bestelling wordt zo geplaatst voor afhaling of thuislevering.

 

Een concrete uitrol van het concept is (nog) niet voorzien: deze presentatie diende louter als voorbeeld op de technologiebeurs Mobile World Congress. Accenture wil zo in eerste instantie tonen wat er allemaal mogelijk is in retail. Wel zouden Ikea en Accenture in het Spaanse Sevilla binnenkort samen een demo van een keuken lanceren waar op de wanden ook productinformatie wordt geprojecteerd.

Meer over... Wonen
Zie meer
  • icon
    Wonen9 juli, 2025
    [Interview] “Onze unieke winkelervaring biedt shoppers ademruimte” (Mikkel Grene, Søstrene Grene)

    De komende twee jaar wil Søstrene Grene groeien van 340 naar 500 winkels in Europa. De succesfactoren volgens CEO Mikkel Grene: het combineren van een zintuiglijke winkelervaring met toegankelijke prijzen.

  • icon
    Wonen7 juli, 2025
    [In Beeld] Van Marcke verkoopt dromen in innovatieve showroom

    In zijn nieuwe showroom in Aalst breekt Van Marcke met traditionele productpresentaties. De retailer legt de nadruk op inspiratie, persoonlijke begeleiding en “de realisatie van badkamerdromen”.

  • icon
    Wonen2 juli, 2025
    Ikea rolt nieuw loyalty-puntensysteem uit voor klanten

    Ikea lanceert een vernieuwd loyaltyprogramma voor Ikea Family-leden. Via het nieuwe puntensysteem ontvangen klanten persoonlijke kortingen, die ze flexibel kunnen inzetten.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN