RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ikea dankt sterke groei aan online versnelling

icon
Wonen25 september, 2019

Afgelopen boekjaar wist Ikea zijn retailomzet flink te verhogen: vooral online is de groep aan een sterke inhaalbeweging bezig, maar ook de winkelbezoeken blijven op peil. De retailer opent nog meer kleine winkels en planningstudio’s in grote steden.

 

Stadswinkels en thuislevering

Moederholding Ingka Group rapporteert een retailomzet van 36,7 miljard euro voor het afgelopen boekjaar, dat liep van 1 september 2018 tot 31 augustus 2019. Dat is een stijging van 5% tegenover vorig jaar, bij constante wisselkoersen. Ikea België noteert een stijging van 7% en bereikt een omzet van 977,5 miljoen euro, in Nederland was er een groei met 6% tot 1,324 miljard.

 

Het bedrijf dankt zijn vooruitgang naar eigen zeggen onder meer aan investeringen in nieuwe stadswinkels wereldwijd en aan de uitbouw van een netwerk voor thuislevering. Over verschillende contactpunten wil Ingka Group ervoor zorgen dat klanten bij Ikea kunnen shoppen waar en wanneer zij dat willen.

 

Online goed voor 10%

Het aantal winkelbezoeken bleef wereldwijd ongeveer gelijk, met een totaal van 839 miljoen bezoekers – tegenover 838 miljoen vorig boekjaar. Ook in de Belgische winkels stijgt het aantal bezoekers opnieuw licht: 15,5 miljoen bezoekers, een stijging van 2,2%. In Nederland ontvangen de winkels ruim 25 miljoen bezoekers.

 

Het aantal online bezoekers op ikea.com steeg met 10% tot bijna 2,6 miljard en de online verkoop van de Ingka Group groeide dit jaar met bijna 48%, waardoor de online verkoop nu zo’n 10% van de totale verkoop vertegenwoordigt. Ikea.be verwelkomde afgelopen boekjaar 50 miljoen bezoekers, een stijging van 17%. Dit is het eerste jaar dat Ikea België de resultaten voor een volledig boekjaar kan optekenen. Online is goed voor 5,3% van de totale Belgische omzet. Afgelopen jaar ging ook het compleet vernieuwde ikea.nl live. Samen met Frankrijk lanceerde Ikea Nederland als eerste de nieuwe shoppable Ikea-app. 

 

Winkelopeningen

Ikea heeft afgelopen jaar zeven nieuwe klassieke winkels geopend, en elf kleinere winkels en planningstudio’s in grote steden zoals Moskou, New York, Parijs en Londen. Er staan onder andere nog winkels gepland in Kopenhagen, Sjanghai en Tokio.

 

Ook in België blijft Ikea investeren, zegt CEO Catherine Bendayan: “De fantastische cijfers voor de verkoop en het aantal bezoekers in België tonen eens te meer aan dat onze winkels de hoekstenen van onze organisatie blijven. Daarom werden de winkels in Zaventem en Luik gerenoveerd om nog meer inspiratie te delen met onze klanten. Daarnaast openden we recentelijk een pop-up store in het centrum van Leuven, waar we onze klanten persoonlijk advies bieden en begeleiding.”

 

In Nederland lopen momenteel diverse pilootprojecten, zoals het verhuren van meubelpakketten aan studenten in Amsterdam, het thuisbezorgen van gerechten uit het Ikea Restaurant in Groningen via Thuisbezorgd.nl en een test met contantloos betalen bij Ikea Eindhoven. In 2020 start de retailer in Amsterdam met het 100% elektrisch thuisbezorgen van bestellingen. Het bedrijf wil in 2025 volledig zijn overgestapt op elektrisch thuistransport.

 

Duurzaamheid

Topman Jesper Brodin van de Ingka Group toont zich tevreden: “We hebben een erg positief jaar achter de rug. Hoewel we een van de grootste transitieperiodes uit onze geschiedenis meemaken, blijven we sterke resultaten neerzetten in onze activiteiten. We hebben een eenvoudige maar krachtige visie: een beter dagelijks leven creëren voor zoveel mogelijk mensen.”

 

Hij benadrukt het belang van duurzaamheid voor de groep. Voortaan zullen de landelijke retailmanagers (CEO’s) daarom ook de rol van ‘chief sustainability officer’ (CSO) uitoefenen. “We weten dat ons succes in de toekomst afhangt van ons vermogen om een positieve invloed uit te oefenen op mens en planeet. Daarom integreren we het duurzaamheidsaspect in al onze retailactiviteiten”, aldus Brodin.

Meer Wonen
Bekijk meer
  • icon
    Wonen5 juni, 2025
    Søstrene Grene opent eerste winkel in Wallonië

    Na drie vestigingen in Vlaanderen en twee in het Brusselse zet de Deense decoratieketen Søstrene Grene nu ook de stap naar Wallonië. Op 20 juni opent de keten een nieuwe winkel in het centrum van Namen.

  • icon
    Wonen2 juni, 2025
    Economische inspectie tikt meubelzaken op de vingers

    Bij acht op de tien gecontroleerde meubelzaken stelde de Economische Inspectie minstens één overtreding vast. Vooral op het vlak van prijsaanduiding, kortingen, levertermijnen en transparantieverplichtingen scoren Belgische meubelzaken slecht.

  • icon
    Wonen16 mei, 2025
    Franse outletketen legt de hand op voorraad failliet Casa

    NOZ, een outletretailer met 339 winkels en drie miljoen klanten per maand in Frankrijk, heeft de voorraad van de failliete decoratieketen Casa overgenomen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN