RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ikea vraagt “groen herstel” in coronacrisis

icon
Wonen7 september, 2020

Ikea is klaar voor een “groen herstel”, zowel voor de corona- als de klimaatcrisis. Dat schrijft de Belgische CEO in een open brief, waarin hij oproept voor samenwerking en “duurzaamheid als een volwaardig businessmodel”.

 

Twee crisissen ineens

“We hebben vandaag de unieke mogelijkheid om twee crisissen in één keer aan te pakken”, zo argumenteert André Schmidtgall, CEO en ‘Chief Sustainability Officer’ van Ikea België, in een open brief: “Wanneer er miljarden euro’s in de economie worden gepompt, moeten die geldstromen ingezet worden op jobs en systemen die leiden naar een herstel waar ook de volgende generaties de vruchten van kunnen plukken. We hebben een groen herstel nodig.”

 

Zowel de corona- as de klimaatcrisis kunnen zo gezamenlijk worden aangepakt, vindt de topman. Hij roept iedereen dan ook op zijn verantwoordelijkheid te nemen, van de bedrijven over de consument tot de politici toe, die volgens de CEO gedurfdere klimaatambities moeten hebben en “de echte vervuiler” moet laten betalen. “Ook bedrijven kunnen een doorslaggevende rol spelen door duurzaamheid als een volwaardig business model te integreren”, klinkt het nog.

 

600 miljoen euro extra

Ikea zegt zelf alvast klaar te zijn voor die groene toekomst: tegen 2025 wil de woonwarenhuisketen in België al zijn thuisbezorging elektrisch maken en in 2030 moet het bedrijf wereldwijd klimaatpositief zijn. In het komende jaar investeert de Zweedse retailer daarom 600 miljoen euro extra in innovatieve bedrijven en schone oplossingen die bijdragen aan een ‘CO2-vrije’ economie.

 

Ook consumenten worden op de winkelvloer geïnspireerd via producten met een ‘groene bol’, een label dat het assortiment duurzamere producten moet aanduiden. Sinds 2015 is het katoen bij Ikea naar eigen zeggen afkomstig uit duurzamere bronnen en dit jaar moet ook al het hout 100% FSC-gecertificeerd of gerecycleerd zijn – al kwam de retailer reeds meermaals onder vuur te liggen omwille van hout dat illegaal gekapt zou worden.

Meer over... Wonen
Zie meer
  • icon
    Wonen23 juni, 2025
    Søstrene Grene breidt uit naar Zuid- en Oost-Europa

    Søstrene Grene zet stevig in op expansie en innovatie. Tegen 2027 wil de Deense retailketen 500 vestigingen tellen in Europa. Italië en Polen worden nu aan de groeiplannen toegevoegd.

  • icon
    Wonen12 juni, 2025
    Casa valt nu ook in Frankrijk om

    Casa is nu ook in Frankrijk in gerechtelijke vereffening. De interieurketen hoopte op een overname, maar dat is niet op tijd gelukt. Zo'n 700 banen en 143 winkels gaan verloren.

  • icon
    Wonen5 juni, 2025
    Søstrene Grene opent eerste winkel in Wallonië

    Na drie vestigingen in Vlaanderen en twee in het Brusselse zet de Deense decoratieketen Søstrene Grene nu ook de stap naar Wallonië. Op 20 juni opent de keten een nieuwe winkel in het centrum van Namen.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN