RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ingka Group (Ikea) ziet omzet dalen maar e-commerce boomen

icon
Wonen25 november, 2020

De coronapandemie veroorzaakte ook bij Ikea een digitale versnelling. De retailer wist tijdens de lockdowns de meubelen te redden dank zij de uitrol van click & collect diensten.

 

60% online groei

Ingka Group, eigenaar van de meeste Ikea-winkels, maakte zopas de financiële resultaten bekend voor het gebroken boekjaar 2019-2020, dat eindigde op 31 augustus. De retailer zag zijn omzet dalen met 4,8%, tot 37,4 miljard euro. Een logisch gevolg van de coronapandemie: 75% van de winkels was gedurende gemiddeld zeven weken gesloten tijdens lockdowns. Doordat de operationele kosten ook stegen, daalde de nettowinst tot 1,2 miljard euro (tegenover 1,8 miljard het jaar voordien).
 

Corona betekende voor Ikea wel een versnelling van de digitale ontwikkelingen. Het bedrijf vormde z’n winkels om tot distributiecentra en lanceerde click & collect diensten met contactloze afhaalpunten. Dat leidde tot een groei van de online verkopen met wel 60% over het gehele boekjaar. E-commerce is nu goed voor 18% van de totale omzet.
 

De retailer spreekt van een ‘solide prestatie’ gezien de moeilijke omstandigheden en zag een sterk herstel van de verkopen na de heropening van de winkels. Er is bij consumenten een toenemende interesse om het leven thuis te verbeteren. De retailer bevindt zich halverwege een ambitieus transformatieplan om betaalbaarder, toegankelijker en duurzamer te worden. “We willen deel uitmaken van de oplossing voor de klimaatverandering, en daarom zullen we onze toekomstige investeringen blijven richten op een schoner, groener en meer inclusief herstel van Covid-19,” aldus topman Juvencio Maeztu.

Meer over... Wonen
Zie meer
  • icon
    Wonen23 juni, 2025
    Søstrene Grene breidt uit naar Zuid- en Oost-Europa

    Søstrene Grene zet stevig in op expansie en innovatie. Tegen 2027 wil de Deense retailketen 500 vestigingen tellen in Europa. Italië en Polen worden nu aan de groeiplannen toegevoegd.

  • icon
    Wonen12 juni, 2025
    Casa valt nu ook in Frankrijk om

    Casa is nu ook in Frankrijk in gerechtelijke vereffening. De interieurketen hoopte op een overname, maar dat is niet op tijd gelukt. Zo'n 700 banen en 143 winkels gaan verloren.

  • icon
    Wonen5 juni, 2025
    Søstrene Grene opent eerste winkel in Wallonië

    Na drie vestigingen in Vlaanderen en twee in het Brusselse zet de Deense decoratieketen Søstrene Grene nu ook de stap naar Wallonië. Op 20 juni opent de keten een nieuwe winkel in het centrum van Namen.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN