RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Investeringen doen winst Ikea zakken

icon
Wonen27 november, 2019

De Zweedse keten Ikea boekte dit jaar 10% minder winst door hogere grondstofprijzen en investeringen in nieuwe concepten. Toch wil de woonwinkelketen ook in de toekomst het innovatiepeil onverminderd hoog houden.

 

Grondstofprijzen en dure innovatie

Investeringen en grondstofprijzen wegen op de winst bij Ikea: Ingka Group, de retailtak die de meeste woonwarenhuizen van de groep verzamelt, zag in het afgelopen boekjaar (tot augustus) de bedrijfswinst met 10% terugvallen tot 2,03 miljard euro. Met 36,7 miljard euro kwam de jaaromzet nochtans 5% hoger uit, liet de groep eerder al weten.

 

Betere verkoopcijfers en kostenbesparingen konden de hogere aankoopkosten en grote investeringen niet compenseren, verklaart het bedrijf nu. “We investeren meer dan ooit in ons bedrijf met nieuwe stadswinkels, een sterkere digitale aanwezigheid en een meer betaalbare dienstverlening aan onze klanten”, zegt financieel directeur Juvencio Maeztu tegenover Reuters.

 

Prijsstijgingen niet doorgerekend

De daling lag vooral bij de marges van de woonwinkels: merkeigenaar Inter Ikea, die verantwoordelijk is voor de bevoorrading, verhoogde de prijzen die het aan de winkeliers aanrekent in de loop van het voorbije jaar, omwille van de stijgende kosten voor grondstoffen zoals hout. De prijsstijgingen werden echter niet doorgerekend aan de consument. Integendeel: Ikea beloofde klanten zelfs prijsdalingen.

 

De resultaten liggen dan ook in lijn met de verwachtingen: “We transformeren en presteren, en dat is niet gemakkelijk om tegelijkertijd te doen”, aldus Maeztu. Dat de groep toch groeit, geeft volgens de CFO zelfs een vertrouwensboost: “Met alles wat er gaande is in de detailhandel, voelen we ons goed.”

 

Nog meer investeringen in 2020

Ikea is bovendien allesbehalve van plan om de investeringen terug te schroeven. Maeztu laat zelfs weten komend boekjaar nog meer te zullen investeren, voornamelijk in binnenstedelijke verkooppunten – waaronder naast winkels ook zogeheten planstudio’s – en in digitale technologie. Die planstudio’s zijn fysieke showrooms, zoals de keukenshowroom die pas opende in Stockholm.

 

Het woonwinkelbedrijf zegt ook uit te zijn op overnames: retaildochter Ingka heeft de afgelopen jaren voor het eerst geïnvesteerd in externe bedrijven, zoals de Britse startup Winnow, die met zijn kunstmatige intelligentietechnologie de restaurants helpt om voedselverspilling tegen te gaan.

 

Ikea liet ook weten 250 km² bos te kopen voor duurzaam houtbeheer, wat het totaal sinds 2015 op meer dan 2000 km² brengt – ongeveer zo groot als de provincies Vlaams-Brabant of Nederlands Limburg. Met dank aan die investeringen moet de omzetgroei in de toekomst versnellen, luidt de redenering. 

Meer over... Wonen
Zie meer
  • icon
    Wonen9 juli, 2025
    [Interview] “Onze unieke winkelervaring biedt shoppers ademruimte” (Mikkel Grene, Søstrene Grene)

    De komende twee jaar wil Søstrene Grene groeien van 340 naar 500 winkels in Europa. De succesfactoren volgens CEO Mikkel Grene: het combineren van een zintuiglijke winkelervaring met toegankelijke prijzen.

  • icon
    Wonen7 juli, 2025
    [In Beeld] Van Marcke verkoopt dromen in innovatieve showroom

    In zijn nieuwe showroom in Aalst breekt Van Marcke met traditionele productpresentaties. De retailer legt de nadruk op inspiratie, persoonlijke begeleiding en “de realisatie van badkamerdromen”.

  • icon
    Wonen2 juli, 2025
    Ikea rolt nieuw loyalty-puntensysteem uit voor klanten

    Ikea lanceert een vernieuwd loyaltyprogramma voor Ikea Family-leden. Via het nieuwe puntensysteem ontvangen klanten persoonlijke kortingen, die ze flexibel kunnen inzetten.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN