RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Oprichter meubeldiscounter POCO: “Onze business zal nog wel een aantal jaar in consolidatiefase blijven”

icon
Wonen10 april, 2015

Vandaag telt POCO – ondertussen voluit POCO Domäne – 104 woonwarenhuizen in Duitsland, nog dit jaar opent ook een vestiging in Nederland. Wat is volgens u de sleutel tot het succes van POCO?

P.P.: “Onze focus op de klant en ook daarbuiten onze gerichte kijk is zeker een succesfactor geweest. Ons merk heeft altijd gestaan voor betrouwbaarheid en we hebben zelf ook een groot vertrouwen in ons product. Ook van een uitstekend medewerkersteam hebben we altijd bewust werk gemaakt.

 

Vandaag heeft POCO woonwarenhuizen over heel Duitsland, maar toch is er in Duitsland nog een groeimarge van ongeveer 30%. Daarna starten we met internationale expansie, waarbij een winkel in Hengelo de eerste stap is.”

 

De meubelmarkt heeft het de laatste tijd vrij moeilijk gehad. Is dat volledig te wijten aan de financiële crisis of spelen er nog andere factoren mee?

P.P.: “Tijdens de financiële crisis gebeurden er ook veel minder verbouwingswerken aan huizen en werd er minder gebouwd. Dit had een flinke impact op onze zaken. Bovendien speelt de onzekerheid en angst voor werkloosheid een grote rol bij onze klanten. Ondertussen is de situatie echter veranderd: de markt verbetert opnieuw.

 

Er is niettemin een blijvende plaats voor discount weggelegd. Wel moet het zich dan aanpassen aan de veranderende noden van de consument. Als het dat kan, zal het de scherpe, soms zelfs wurgende concurrentiestrijd kunnen overleven.”

 

Doug Stephens, een andere spreker op ons congres, beweert dat de ‘big box’-winkels de donkere middeleeuwen van de retail waren. Bent u het met hem eens?

P.P.: “Zeker niet! Elke tijd wordt getypeerd door een eigen formaat van retail, en in die periode was discount de juiste vorm. Wel moet discount zich ook aanpassen, en daarmee bedoel ik niet enkel voedingsdiscounters, maar ook de modeketens en uiteindelijk ook POCO.

 

Los daarvan zien onze klanten POCO Domäne eigenlijk niet als een discounter. We zijn gewoon de meubelverkoper die het voor hen ideale aanbod heeft.”

 

Hoe ziet u de toekomst van de meubelretail? Wat zijn de grootste uitdagingen en opportuniteiten?

P.P.: “De blijvende sterke groei in verkoopoppervlakte houdt een duidelijk risico in, net als de dalende klantenfrequentie in de winkels door de toenemende internetverkoop. Het is duidelijk dat de meubelsector consequent zijn kansen moet grijpen op het gebied van omnichannelretail. Anders zullen de fysieke winkels marktaandeel verliezen aan de ‘pure players’, hoewel ik voor hen eigenlijk geen winstgevende toekomst weggelegd zie. Onze business zal nog wel een aantal jaar in consolidatiefase blijven.”

 

Hoe kunnen meubelverkopers zoals POCO Domäne zich blijven differentiëren van spelers als IKEA?

P.P.: “IKEA verkoopt in de eerste plaats een levensstijl, daarna de meubelen en bijpassende accessoires. Dat is een ongelofelijke marketingprestatie. Bovendien zijn ze ook heel sterk in hun operationele afwikkeling. Op dat gebied kunnen we altijd nog van hen leren.

 

POCO verkoopt echter in de eerste plaats meubelen, artikelen voor de inrichting van je huis en decoratieve producten, die de klant – we noemen hem altijd ‘Pocowsky’ – leuk vindt en kan betalen. We volgen zijn levensstijl in plaats van hem er een op te leggen. Daarom zijn we zelfs complementair aan IKEA en zijn we ook gewilde huurders in hun woonparken.”

 

Tot nu toe heeft de meubelmarkt nog niet zoveel concurrentie gekregen van online spelers als sommige andere sectoren. Hoe denkt u dat dit in de toekomst zal evolueren?

P.P.: “Online zal in de meubelverkoop volgens mij altijd slechts een beperkt aandeel halen, maar hoeveel dat aandeel precies wordt, zou ik niet exact kunnen zeggen. Wel zal het zeker groeien. We moeten de klanten altijd de shoppingsfaciliteiten geven die zij willen. Daarbij moeten we gebruik maken van onze sterke merknaam en van ons nationaal winkelnetwerk; dat vormt een grote troef ten opzichte van het internet.

 

Ook moeten we bestuderen hoe de klant van morgen meubels wil kopen. We hebben veranderingen in het consumentengedrag al sinds de opstart van POCO voortdurend in de gaten moeten houden, maar de uitdagingen zijn vandaag zeker nog substantiëler.”

 

Wat voor advies zou u aan andere retailers willen meegeven?

P.P.: “Doe wat je beter kan dan anderen en wat je graag doet. De meubelsector zal altijd aan het langste eind trekken, omdat die aan een van de basisbehoeften van de mens voldoet. Als iemand het echter niet alleen aankan, dan kan een aankooporganisatie een uitkomst zijn. En, als laatste advies, verkoop je bedrijf op het moment dat het nog waarde heeft.”

 

Wil u zelf horen wat Peter Pohlmann op het RetailDetail Congress van 23 april nog meer te vertellen heeft? Schrijf u dan nog snel in via www.retaildetail.eu/events.

Meer over... Wonen
Zie meer
  • icon
    Wonen13 november, 2025
    Bolia intensiveert internationale expansie na recordjaar

    Bolia opende de afgelopen weken nieuwe flagshipstores in Parijs, Stockholm én Wenen. Het Deense merk voor interieurdesign gaat voluit voor internationale uitbreiding, na een sterk boekjaar 2024-2025.

  • icon
    Wonen13 november, 2025
    Flamant lijdt miljoenenverlies, maar break-even in zicht

    De wederopstanding van interieurketen Flamant verloopt moeizaam. Toch houdt eigenaarsfamilie Beerlandt (bouwgroep Besix) vast aan het herstelplan en verwacht het bedrijf vanaf 2026 een break-even.

  • icon
    Wonen11 november, 2025
    Shopping Nivelles installeert Ikea-lockers op parking

    Ikea heeft op de parking van Shopping Nivelles dertien afhaallockers geplaatst, waar klanten hun online bestellingen kunnen ophalen zonder naar een Ikea-winkel te moeten gaan. Het zijn de eerste zulke lockers in Waals-Brabant.

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Wonen15 oktober, 2025
    Leen Bakker wil nu ook 35 Nederlandse winkels sluiten
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Algemeen28 oktober, 2025
    ChatGPT krijgt een Paypal-betaaloptie
  • icon
    Wonen30 oktober, 2025
    Ex-uitbaters Blokker lanceren eigen formule: Allesz
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN