Hudson’s Bay 80 miljoen euro verlies in Nederland

Hudson's Bay draait 80 miljoen euro verlies in Nederland en de nieuwe eigenaar, Signa, zou zich dan ook ernstig zorgen maken om de dertien Nederlandse warenhuizen.

 

Tegenvallende omzetten en dure marketing

Bij eigenaar Signa, de holding boven Karstadt en sinds kort ook Kaufhof en Hudson's Bay, zijn ze flink ongerust over de warenhuizen van Hudson's Bay in Nederland. Die realiseerden dit jaar tot nu toe liefst 80 miljoen euro verlies, schrijft De Telegraaf. De fikse investeringen van Hudson's Bay bij de start – de Canadese groep voorzag liefst 350 miljoen euro voor de Nederlandse activiteiten – vertalen zich op dit moment alleen nog maar in tegenvallende omzetten en dure marketing. 

 

Hudson's Bay ging in 2017 van start in Nederland, toen het vestigingen van de failliete warenhuisketen V&D overnam. Het idee was een luxueuzer imago uit te stralen dan V&D, maar consumenten bleken weinig enthousiast over de hogere prijzen. Al snel moest de nieuwkomer toegevingen doen: er zijn inmiddels goedkopere merken aan het assortiment toegevoegd en in tegenstelling tot eerdere intenties investeert Hudson's Bay nu ook in prijsacties en advertenties.

 

Zware saneringen dreigen, Hudson's Bay koopt tijd

Sinds de fusie met Karstadt in juni van dit jaar stijgt de ongerustheid evenwel, want alle activiteiten die Hudson's Bay in dat fusiebedrijf heeft binnengebracht, zijn verlieslatend. Het gaat dan om de winkels van Kaufhof in Duitsland, Galeria Inno in België, Hudson's Bay in Nederland en ook nog de outletketen Saks Off 5th. Ook Karstadt zelf draait overigens rode cijfers, maar die zou financieel nog sterker staan. 

 

Meerderheidsaandeelhouder Signa gaat daarom stevig saneren: 5000 banen staan op de tocht en tegen 2023 wil het bedrijf 100 miljoen euro aan personeelskosten zien te besparen. Mogelijk vallen er daarbij ook in de Benelux ontslagen. Wel gaat ondertussen de expansie verder: in Utrecht en Amstelveen openen in 2019 normaal gezien nog twee nieuwe warenhuizen van Hudson's Bay. De Canadezen zijn er namelijk van overtuigd dat ze het concept vooral tijd nodig heeft om in de plooi te vallen. Marketingdirecteur Edo Beukema zei van bij de start dat het drie jaar nodig zou hebben, maar dat het tegen dan zeker een succes zou zijn.