Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij
Wikimedia

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven. 

 

Koopadvies op commissie

Winkelketen Kijkshop lanceerde in september vorig jaar nog Tone, een online platform waarop consumenten elkaar advies kunnen geven over de online aankoop van producten. Eind oktober ging ook de bijhorende app KijkBijMij de ether in, maar de reddingsoperatie van de al langer kwakkelende Kijkshop kwam te laat: begin dit jaar viel het doek over de formule, waarbij zeventig winkels de deuren sloten en vierhonderd werknemers hun baan verloren.

 

Het telecomassortiment van Kijkshop werd vervolgens volledig overgenomen door Op=Op Voordeelshop, maar voor de KijkBijMij-app ziet de Zweedse eigenaar van het ter ziele gegane Kijkshop nog wél een toekomst. Via dat consumentenplatform kunnen particulieren elkaar koopadvies geven in ruil voor een commissie die aangesloten winkels betalen wanneer er via het platform een aankoop wordt gedaan. 

 

Schadeclaims

TheOne laat weten dat enkele van de 400 voormalige Kijkshopmedewerkers opnieuw aan de slag gaan bij KijkBijMij en er mogelijk ook weer fysieke winkels zullen komen. Daarmee zou het bedrijf weer aanknopen met de oorspronkelijke vitrineformule waarvoor Kijkshop al 45 jaar bekendstaat: klanten konden jarenlang sparen voor de voornamelijk elektronische artikelen, die te bekijken waren in winkelvitrines.

 

Via het platform zullen gedupeerde Kijkshop-klanten, die hun producten na het faillissement niet geleverd kregen, ook een schadeclaim kunnen indienen. Die wordt na goedkeuring dan verzilverd in de vorm van een shoptegoed bij KijkBijMij. "Een slim staaltje marketing," noemt retaildeskundige Paul Moers die actie: "Zo maken mensen meteen ook kennis met het nieuwe concept."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.