Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij
Wikimedia

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven. 

 

Koopadvies op commissie

Winkelketen Kijkshop lanceerde in september vorig jaar nog Tone, een online platform waarop consumenten elkaar advies kunnen geven over de online aankoop van producten. Eind oktober ging ook de bijhorende app KijkBijMij de ether in, maar de reddingsoperatie van de al langer kwakkelende Kijkshop kwam te laat: begin dit jaar viel het doek over de formule, waarbij zeventig winkels de deuren sloten en vierhonderd werknemers hun baan verloren.

 

Het telecomassortiment van Kijkshop werd vervolgens volledig overgenomen door Op=Op Voordeelshop, maar voor de KijkBijMij-app ziet de Zweedse eigenaar van het ter ziele gegane Kijkshop nog wél een toekomst. Via dat consumentenplatform kunnen particulieren elkaar koopadvies geven in ruil voor een commissie die aangesloten winkels betalen wanneer er via het platform een aankoop wordt gedaan. 

 

Schadeclaims

TheOne laat weten dat enkele van de 400 voormalige Kijkshopmedewerkers opnieuw aan de slag gaan bij KijkBijMij en er mogelijk ook weer fysieke winkels zullen komen. Daarmee zou het bedrijf weer aanknopen met de oorspronkelijke vitrineformule waarvoor Kijkshop al 45 jaar bekendstaat: klanten konden jarenlang sparen voor de voornamelijk elektronische artikelen, die te bekijken waren in winkelvitrines.

 

Via het platform zullen gedupeerde Kijkshop-klanten, die hun producten na het faillissement niet geleverd kregen, ook een schadeclaim kunnen indienen. Die wordt na goedkeuring dan verzilverd in de vorm van een shoptegoed bij KijkBijMij. "Een slim staaltje marketing," noemt retaildeskundige Paul Moers die actie: "Zo maken mensen meteen ook kennis met het nieuwe concept."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.