Cash Converters: de essentie van vraag en aanbod.

alt

Je merkt  het misschien niet zo direct aan de buitenkant, maar binnen een Cash Converters word je geconfronteerd met de wet van vraag en aanbod in zijn puurste vorm. RetailDetail sprak met  Chantal Heymans van Cash Converters die haar sporen verdiende bij Decathlon, Mestdagh en de Laurus Groep.


RD: Chantal, kan je de RetailDetail lezer  een beeld schetsen van Cash Converters?
CH : Cash Converters werd in 1984 opgericht in Australië, maar breidde zich al snel uit over  de  5 continenten met een netwerk van meer dan 500 winkels. In België heeft de firma Yellow Store het master franchise contract. Binnenkort openen we onze 20ste winkel. Wallonië en Brussel zijn vrij goed ingevuld, maar in Vlaanderen hebben we voorlopig enkel een winkel in Antwerpen.

RD: Enig idee waarom Vlaanderen zo sterk achterop hinkt?
CH : We zijn in ’97 gestart in Gosselies en van daaruit heeft het succesverhaal zich organisch verder ontwikkeld. Zodra we een winkel opstarten is een tweede winkel in de regio nooit ver af. Het succes van onze  franchisenemers levert nieuwe leden op, veel meer dan onze  inspanningen op franchisebeurzen. Misschien ligt daar de oorzaak dat Vlaanderen een beetje achterblijft, terwijl net daar de grootste opportuniteiten liggen. Nu Antwerpen mooie cijfers draait, hoop ik dat de inhaalbeweging in Vlaanderen opgestart is.

 

RD: Welke middelen heeft men nodig om een Cash Converters te openen?
CH : De  gemiddelde investering voor een winkel bedraagt ongeveer 220.000 euro. We verwachten een  eigen inbreng van de franchisenemer van 65.000 euro. Maar daar zit dan ook alles in: inrichting,winkelmeubilair,beginvoorraad,computersysteem,  enz. Je hebt 4 bedienden plus een actieve franchisenemer nodig. De ideale locatie is een dichtbevolkte omgeving met ongeveer  60.000 inwoners en een winkeloppervlakte van 400m². De looptijd van het franchisecontract is 9 jaar.

 

RD: En dan ben je ‘up and running‘?
CH : Neen, niet onmiddellijk. Eerst moet je de opleiding van 3 maanden doorlopen hebben. We willen dat onze franchisenemers een onberispelijke reputatie uitdragen. Enkel daardoor kunnen  we het verschil maken met het internet en andere niet professionele manieren om tweedehands te kopen of te verkopen (zoekertjes, rommelmarkten enz…).

 

RD: Voilà, het woord is gevallen. Is het niet veel eenvoudiger om een account aan te maken en je waar op het net te plaatsen?
CH : Wij hebben enkele sterke troeven in vergelijking met het internet. Verkopers  weten dat ze bij Cash Converters  onmiddellijk met cash naar buiten stappen. De kopers  weten dat alles wat hier binnen komt  getest en gecontroleerd wordt. De inkoop wordt gefilmd, de identiteit gechipt en de serienummers (wanneer voorhanden) worden opgenomen, zodat heling quasi uitgesloten is. De politie kan ten allen tijde de files van de transacties opvragen. En Ik denk niet dat een internetverkoper 2 maanden garantie geeft.

 

RD: Hoe bepalen jullie de waarde van de inkomende producten.
CH: Alle producten staan in een database, die gedeeld wordt door onze franchisenemers. De factor tijd  is zeer belangrijk. Een airco bijvoorbeeld verkoop je niet in de winter. Wij leven van zeer snelle rotaties. Als de winkel te vol staat, zal de inkoopprijs lager zijn, dan wanneer de winkel lege rekken heeft. De prijs  wordt dus in real time bijgestuurd aan de hand van de voorraden. Als je weet dat de gemiddelde omzet per winkel 1,6 miljoen euro bedraagt, dan begrijp je dat dit een fast moving business is.

 

RD: Vraag en aanbod in de praktijk …
CH: Inderdaad, elke minuut van de dag zijn onze ondernemers bezig met de wet van vraag en aanbod. Ze beslissen zelf over zowel de aan- als de verkoopprijs. Die betrokkenheid en die constante kick maakt ons beroep enorm boeiend. Tel daarbij de ondersteuning van een grote internationale  groep die graag zijn ervaring deelt, en je kent de sleutels van ons succes.






Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

19/04/2016

Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn.

Heikki Haldre: “De juiste maat is dubbele winst”

04/06/2014

“Een kwart van de kleding die online wordt besteld, wordt teruggestuurd door de consument. In 70% van de gevallen is dat omdat de maat niet correct is en niet omdat er een probleem is met de kwaliteit van het artikel”, zegt Heikki Haldre, medeoprichter en CEO van Fits.me.

25 praktische tips om e-mailadressen te verzamelen

03/06/2014

(publireportage) Er zijn talloze manieren om zelf e-mailadressen te verzamelen. Toch weten veel bedrijven niet hoe ze dit goed, en volgens de wetgeving, moeten aanpakken. Om te helpen, heeft MailPlus 25 praktische tips op een rij gezet.

Casebundel “Succesvolle e-mailmarketing”

28/05/2014

(publireportage) De nieuwe bundel van Blinker biedt drie inspirerende cases over de inzet van e-mailmarketing in verschillende branches. Hun grote overeenkomst? Bij elk van hen draagt e-mailmarketing meetbaar bij aan het realiseren van de doelstellingen.

12 inspirerende voorbeelden van e-mailmarketing

24/04/2014

(publireportage) E-mailmarketing is veel meer dan alleen een nieuwsbrief versturen: marketingbureau Blinker heeft daarom 12 inspirerende praktijkvoorbeelden uitgewerkt, die geïnteresseerden langs de verschillende toepassingen van e-mailmarketing leiden.

Back to top