Buurtsupers Van Tol gaan over naar Dagwinkel | RetailDetail

Buurtsupers Van Tol gaan over naar Dagwinkel

Buurtsupers Van Tol gaan over naar Dagwinkel

Van Tol Retail gaat de buurtsuperformules Lekker Makkelijk en Troefmarkt overzetten naar Dagwinkel. De groothandel wil met een centrale formule het versaandeel laten stijgen.

Naar hoger versaandeel 

Dagwinkel, dat voor Van Tol de centrale formule moet worden, telt exact één jaar na de aankondiging van de opstart 25 winkels. Binnenkort worden hier vier buurtsupers als Dagwinkel aan toegevoegd: daarvan waren de winkels in Meddo en Gasselternijveen voorheen als Spar geopend.

 

Van Tol Retail kondigde toen aan dat het nieuwe Dagwinkel-concept het aandeel vers en ambachtelijk moet laten stijgen van 48 naar 60%. Dit is nu 52%, zegt directeur commerciële zaken Michael van den Hurk in Distrifood. De groothandel startte vorig voorjaar in een Superverswinkel in Hilversum de eerste Dagwinkel met een nieuw modulair concept. De nieuwe formule richt zich met winkels tot 500 m² op kleinere locaties en kleine plaatsen en profileert zich als de gemakswinkel op de hoek met dagelijks vers en een betaalbaar, uitgebreid en breed assortiment.

 

Ook Lekker Makkelijk en Troefmarkt

De groothandel laat aan ondernemers met een Lekker Makkelijk-winkel de beslissing of zij naar Dagwinkel willen overgaan. Lekker Makkelijk telt nu veertien dorpssupermarkten. De retailer sluit sinds enkele jaren ook winkels met de Troefmarkt-formule, die nu nog slechts achttien Troefmarkt-supers telt. Die worden allemaal omgebouwd naar Dagwinkels. Van Tol Retail exploiteerde voorheen 107 van deze winkels van zowat 250 m².

 

Van Tol Retail in Bodegraven is een groothandel voor zelfstandige ondernemers van kleinschalige supermarkten met een buurtfunctie en op andere locaties zoals campings en recreatieparken. De winkels worden beleverd vanuit Bodegraven en Oosterwolde. Leveringen van versproducten komen van versgroothandel Versunie in Heerhugowaard, die Van Tol twee jaar geleden heeft overgenomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.