Buurtsupers Van Tol gaan over naar Dagwinkel | RetailDetail

Buurtsupers Van Tol gaan over naar Dagwinkel

Buurtsupers Van Tol gaan over naar Dagwinkel

Van Tol Retail gaat de buurtsuperformules Lekker Makkelijk en Troefmarkt overzetten naar Dagwinkel. De groothandel wil met een centrale formule het versaandeel laten stijgen.

Naar hoger versaandeel 

Dagwinkel, dat voor Van Tol de centrale formule moet worden, telt exact één jaar na de aankondiging van de opstart 25 winkels. Binnenkort worden hier vier buurtsupers als Dagwinkel aan toegevoegd: daarvan waren de winkels in Meddo en Gasselternijveen voorheen als Spar geopend.

 

Van Tol Retail kondigde toen aan dat het nieuwe Dagwinkel-concept het aandeel vers en ambachtelijk moet laten stijgen van 48 naar 60%. Dit is nu 52%, zegt directeur commerciële zaken Michael van den Hurk in Distrifood. De groothandel startte vorig voorjaar in een Superverswinkel in Hilversum de eerste Dagwinkel met een nieuw modulair concept. De nieuwe formule richt zich met winkels tot 500 m² op kleinere locaties en kleine plaatsen en profileert zich als de gemakswinkel op de hoek met dagelijks vers en een betaalbaar, uitgebreid en breed assortiment.

 

Ook Lekker Makkelijk en Troefmarkt

De groothandel laat aan ondernemers met een Lekker Makkelijk-winkel de beslissing of zij naar Dagwinkel willen overgaan. Lekker Makkelijk telt nu veertien dorpssupermarkten. De retailer sluit sinds enkele jaren ook winkels met de Troefmarkt-formule, die nu nog slechts achttien Troefmarkt-supers telt. Die worden allemaal omgebouwd naar Dagwinkels. Van Tol Retail exploiteerde voorheen 107 van deze winkels van zowat 250 m².

 

Van Tol Retail in Bodegraven is een groothandel voor zelfstandige ondernemers van kleinschalige supermarkten met een buurtfunctie en op andere locaties zoals campings en recreatieparken. De winkels worden beleverd vanuit Bodegraven en Oosterwolde. Leveringen van versproducten komen van versgroothandel Versunie in Heerhugowaard, die Van Tol twee jaar geleden heeft overgenomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.