De Bisschopsmolen bakt kleiner brood tegen voedsel verspillen

De Bisschopsmolen bakt kleiner brood tegen voedsel verspillen

De Bisschopsmolen bakt kleiner brood tegen voedsel verspillen

Bakkerij De Bisschopsmolen in Maastricht bakt sinds kort broden van 650 gram in plaats van 800 gram, om bij te dragen aan een afname van de voedselverspilling en een toename van het bewust eten van brood.

Product aanpassen en wijzen op voedingswaarde

“Wij zien het als voedselproducent als onze verantwoordelijkheid om producten in het kader van minder voedselverspilling aan te passen en de klant te wijzen op de voedingswaarde van brood”, vertelt bakker Frank van Eerd. De bakkerij begon eerder dit jaar met het gewicht van de croissants te verlagen van 100 naar 75 gram per stuk. Vorige week werd het volledige assortiment brood aangepast, gebakken op basis van spelt.

 

De beslissing heeft tot flinke discussies in de winkel geleid, vertelt Van Eerd: “Voor de ouderen is het nog wennen, omdat ze hun koopgewoonten moeten veranderen. De jongere klanten vinden het kleinere brood geweldig”.

 

Veel consumenten gooien brood weg omdat het niet in een kleinere verpakking in de winkel ligt. Een kwart van de mensen gooit dan ook regelmatig eten weg omdat de verpakking te groot of niet hersluitbaar is. “Met name van de jonge alleenstaanden en tweeverdieners verspilt bijna 40% eten op deze manier. Het gaat in Nederland jaarlijks om ruim twee miljard kilo voedsel, meer dan 150 euro per persoon per jaar”, weet Van Eerd.

 

Aanpassen aan activiteiten

Ook het eten van de gewenste hoeveelheid brood per dag leidt tot minder weggooien: de consument zou het eten van brood kunnen aanpassen aan zijn activiteiten van die dag. Heeft hij een minder actieve dag dan kan wit brood volstaan, moet er meer inspanning worden geleverd kan hij kiezen voor meergranen of zwaar desembrood.

 

Bakker Van Eerd spant zich al enige jaren in om brood als product met gezonde ingrediënten zoals de juiste koolhydraten te positioneren: niet alleen als sponsor in de sport, maar ook in de zorg brengt hij brood onder de aandacht. De Bisschopsmolen werkt hiervoor samen met Daily Fresh Food in Geleen. In deze samenwerking is er extra aandacht voor het verband tussen eiwitten in brood en spierherstel na ziekte.

 

Broodrestanten worden paneermeel

Brood dat toch overblijft in de winkel krijgt een nieuwe bestemming als paneermeel: Traiteur Saveur maakt er gehaktbrood met Limburgse ingrediënten van. “Het is goed om nu al te kijken naar mogelijkheden voor verwerking van overgebleven product en grondstoffen. Over enkele jaren is iedere ondernemer verplicht om zonder afval te produceren, dus in een gesloten keten voor restverwerking te ondernemen”, weet de bakker-ondernemer in Maastricht.

 

De Bisschopsmolen bakt al jaren met natuurlijke granen en grondstoffen van lokale telers om de belasting van milieu en transport te beperken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.