De Bisschopsmolen bakt kleiner brood tegen voedsel verspillen

De Bisschopsmolen bakt kleiner brood tegen voedsel verspillen

De Bisschopsmolen bakt kleiner brood tegen voedsel verspillen

Bakkerij De Bisschopsmolen in Maastricht bakt sinds kort broden van 650 gram in plaats van 800 gram, om bij te dragen aan een afname van de voedselverspilling en een toename van het bewust eten van brood.

Product aanpassen en wijzen op voedingswaarde

“Wij zien het als voedselproducent als onze verantwoordelijkheid om producten in het kader van minder voedselverspilling aan te passen en de klant te wijzen op de voedingswaarde van brood”, vertelt bakker Frank van Eerd. De bakkerij begon eerder dit jaar met het gewicht van de croissants te verlagen van 100 naar 75 gram per stuk. Vorige week werd het volledige assortiment brood aangepast, gebakken op basis van spelt.

 

De beslissing heeft tot flinke discussies in de winkel geleid, vertelt Van Eerd: “Voor de ouderen is het nog wennen, omdat ze hun koopgewoonten moeten veranderen. De jongere klanten vinden het kleinere brood geweldig”.

 

Veel consumenten gooien brood weg omdat het niet in een kleinere verpakking in de winkel ligt. Een kwart van de mensen gooit dan ook regelmatig eten weg omdat de verpakking te groot of niet hersluitbaar is. “Met name van de jonge alleenstaanden en tweeverdieners verspilt bijna 40% eten op deze manier. Het gaat in Nederland jaarlijks om ruim twee miljard kilo voedsel, meer dan 150 euro per persoon per jaar”, weet Van Eerd.

 

Aanpassen aan activiteiten

Ook het eten van de gewenste hoeveelheid brood per dag leidt tot minder weggooien: de consument zou het eten van brood kunnen aanpassen aan zijn activiteiten van die dag. Heeft hij een minder actieve dag dan kan wit brood volstaan, moet er meer inspanning worden geleverd kan hij kiezen voor meergranen of zwaar desembrood.

 

Bakker Van Eerd spant zich al enige jaren in om brood als product met gezonde ingrediënten zoals de juiste koolhydraten te positioneren: niet alleen als sponsor in de sport, maar ook in de zorg brengt hij brood onder de aandacht. De Bisschopsmolen werkt hiervoor samen met Daily Fresh Food in Geleen. In deze samenwerking is er extra aandacht voor het verband tussen eiwitten in brood en spierherstel na ziekte.

 

Broodrestanten worden paneermeel

Brood dat toch overblijft in de winkel krijgt een nieuwe bestemming als paneermeel: Traiteur Saveur maakt er gehaktbrood met Limburgse ingrediënten van. “Het is goed om nu al te kijken naar mogelijkheden voor verwerking van overgebleven product en grondstoffen. Over enkele jaren is iedere ondernemer verplicht om zonder afval te produceren, dus in een gesloten keten voor restverwerking te ondernemen”, weet de bakker-ondernemer in Maastricht.

 

De Bisschopsmolen bakt al jaren met natuurlijke granen en grondstoffen van lokale telers om de belasting van milieu en transport te beperken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.