Ekoplaza lanceert plasticvrije pop-up in Amsterdam | RetailDetail

Ekoplaza lanceert plasticvrije pop-up in Amsterdam

Ekoplaza lanceert plasticvrije pop-up in Amsterdam
Shutterstock

Supermarktketen Ekoplaza heeft in Amsterdam een volledig plasticvrije winkel geopend. De tijdelijke uitbreiding van de vestiging aan de Jan Pieter Heijestraat biedt 680 plasticvrije producten aan.

 

“Gemakkelijk en rendabel”

Alle producten in de winkel zijn verpakt in herbruikbare materialen, zoals karton of afbreekbaar plastic. "Dat ziet eruit als plastic, maar composteert in 12 weken terug tot aarde of koolstof", zegt directeur Erik Does aan RTL. Het grote verschil met andere plasticvrije winkels is dat Ekoplaza wil dat de klant er niets van merkt dat hij plasticvrij winkelt. Klanten moeten dus geen eigen potjes meebrengen om de producten mee naar huis te nemen. "We willen niet terug in de tijd. We willen dat de plasticvrij boodschappen doen gemakkelijk, schaalbaar en rendabel is”, aldus Does.

 

Ekoplaza lanceert de pop-up in samenwerking met de Britse organisatie A Plastic Planet, dat een half jaar op zoek ging naar een supermarkt die mee in haar idee wilde stappen. “Zij hebben een half jaar gezocht naar een Europese supermarkt die plasticvrij wilde gaan, maar het lukte ze niet om er een te vinden. De Plastic Soup Foundation uit Amsterdam heeft ons in contact gebracht, en wij zeiden meteen ja."

 

Niet enkel de verpakkingen in de winkel zijn compleet plasticvrij, ook bij de inrichting werd geen extra plastic gebruikt. Zo is de verlichting gerecycleerd van andere winkels en zijn de prijskaartjes gemaakt van karton.

 

Het is nog niet duidelijk hoe lang de pop-up geopend blijft, maar Ekoplaza heeft wel het doel om alle winkels in de toekomst compleet plasticvrij te maken. “Uiteindelijk willen we natuurlijk dat het plastic uit al onze winkels verdwijnt, want de plastic soep is een wereldwijd probleem."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.