Ekoplaza lanceert plasticvrije pop-up in Amsterdam | RetailDetail

Ekoplaza lanceert plasticvrije pop-up in Amsterdam

Ekoplaza lanceert plasticvrije pop-up in Amsterdam
Shutterstock

Supermarktketen Ekoplaza heeft in Amsterdam een volledig plasticvrije winkel geopend. De tijdelijke uitbreiding van de vestiging aan de Jan Pieter Heijestraat biedt 680 plasticvrije producten aan.

 

“Gemakkelijk en rendabel”

Alle producten in de winkel zijn verpakt in herbruikbare materialen, zoals karton of afbreekbaar plastic. "Dat ziet eruit als plastic, maar composteert in 12 weken terug tot aarde of koolstof", zegt directeur Erik Does aan RTL. Het grote verschil met andere plasticvrije winkels is dat Ekoplaza wil dat de klant er niets van merkt dat hij plasticvrij winkelt. Klanten moeten dus geen eigen potjes meebrengen om de producten mee naar huis te nemen. "We willen niet terug in de tijd. We willen dat de plasticvrij boodschappen doen gemakkelijk, schaalbaar en rendabel is”, aldus Does.

 

Ekoplaza lanceert de pop-up in samenwerking met de Britse organisatie A Plastic Planet, dat een half jaar op zoek ging naar een supermarkt die mee in haar idee wilde stappen. “Zij hebben een half jaar gezocht naar een Europese supermarkt die plasticvrij wilde gaan, maar het lukte ze niet om er een te vinden. De Plastic Soup Foundation uit Amsterdam heeft ons in contact gebracht, en wij zeiden meteen ja."

 

Niet enkel de verpakkingen in de winkel zijn compleet plasticvrij, ook bij de inrichting werd geen extra plastic gebruikt. Zo is de verlichting gerecycleerd van andere winkels en zijn de prijskaartjes gemaakt van karton.

 

Het is nog niet duidelijk hoe lang de pop-up geopend blijft, maar Ekoplaza heeft wel het doel om alle winkels in de toekomst compleet plasticvrij te maken. “Uiteindelijk willen we natuurlijk dat het plastic uit al onze winkels verdwijnt, want de plastic soep is een wereldwijd probleem."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.