Picnic trekt naar regio Leiden | RetailDetail

Picnic trekt naar regio Leiden

Picnic trekt naar regio Leiden
Picnic

Picnic gaat vanaf september bezorgen in de regio Leiden. De online super brengt hier straks vanuit een distributiehub in Leiden de bestelde boodschappen rond in de omgeving.


Gestaag uitbreiden

Klanten in Leiden, Leiderdorp, Voorschoten, Oegstgeest, Warmond en mogelijk ook Zoeterwoude-Dorp en Zoeterwoude-Rijndijk kunnen dit najaar via de app boodschappen bestellen en deze de volgende dag met een elektrisch bestelautootje aan de deur bezorgd krijgen. Picnic start in het nieuwe bezorggebied met tien wagentjes. Eind dit jaar zullen hier naar verwachting nog twintig bijkomen.
 

Picnic is bezig met een gestage uitbreiding naar stedelijke gebieden in het westen van het land. De online formule begint in augustus in Zoetermeer. Afgelopen voorjaar konden klanten in de regio Den Haag, Scheveningen Voorschoten, Delft, Rijswijk en ook Schiedam, Vlaardingen en Rotterdam-Overschie zich aanmelden voor bestellen en bezorgen. De regio’s in de Randstad worden beleverd vanuit het nieuwe distributiecentrum van Picnic op industrieterrein Laagraven in Utrecht.

Ede en Veenendaal, die ook als nieuw bezorggebied op de agenda staan, zullen vanuit de eerste hub in Nijkerk worden beleverd. Dit jaar gaat de keten naar tien tot vijftien nieuwe steden. De opmars van Picnic, dat in september 2015 in Amersfoort van start ging, is gericht op een landelijke dekking met uiteindelijk in 2020 zeventig hubs in steden en vijf distributiecentra. De onderneming kreeg dit voorjaar een forse impuls voor de toekomstige uitrol door een injectie van 100 miljoen euro van de investeringsfondsen De Hoge Dennen (Kruidvat), Finci (Boni), Hoyberg en NPM Capital.
 

Online klimt na komst Picnic

De komst van de app only super raakt verschillend aan de omzet van supermarkten, blijkt uit recent onderzoek van Veneficus. Picnic heeft in de gemeenten waar ze tot dusver actief is het online marktaandeel flink laten stijgen. De formule kan volgens het onderzoek harder groeien wanneer nieuwe bezorggebieden ook worden geselecteerd aan de hand van potentiële groei van online boodschappen per gemeente.


In de gebieden waar Picnic nog niet actief is, ligt het gemiddeld marktaandeel van online aankopen bij een supermarkt 3,84 procent. Ditzelfde marktaandeel klom in de gemeenten waar Picnic is gestart na november 2016 naar 4,11 procent tegenover 5,16 procent in de gemeenten waar de formule begon voor september 2016.
 

De mate waarin mensen online boodschappen doen hangt sterk af van hun inkomen. Ook doen zij minder boodschappen online wanneer er veel supermarkten in de omgeving zijn en de huishoudens in een gemeente relatief groot zijn. In gebieden met veel een-  en tweepersoonshuishoudens worden meer online boodschappen online besteld, in gemeenten met veel 65+’ers gebeurt dit minder.

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.