Picnic trekt naar regio Leiden | RetailDetail

Picnic trekt naar regio Leiden

Picnic trekt naar regio Leiden
Picnic

Picnic gaat vanaf september bezorgen in de regio Leiden. De online super brengt hier straks vanuit een distributiehub in Leiden de bestelde boodschappen rond in de omgeving.


Gestaag uitbreiden

Klanten in Leiden, Leiderdorp, Voorschoten, Oegstgeest, Warmond en mogelijk ook Zoeterwoude-Dorp en Zoeterwoude-Rijndijk kunnen dit najaar via de app boodschappen bestellen en deze de volgende dag met een elektrisch bestelautootje aan de deur bezorgd krijgen. Picnic start in het nieuwe bezorggebied met tien wagentjes. Eind dit jaar zullen hier naar verwachting nog twintig bijkomen.
 

Picnic is bezig met een gestage uitbreiding naar stedelijke gebieden in het westen van het land. De online formule begint in augustus in Zoetermeer. Afgelopen voorjaar konden klanten in de regio Den Haag, Scheveningen Voorschoten, Delft, Rijswijk en ook Schiedam, Vlaardingen en Rotterdam-Overschie zich aanmelden voor bestellen en bezorgen. De regio’s in de Randstad worden beleverd vanuit het nieuwe distributiecentrum van Picnic op industrieterrein Laagraven in Utrecht.

Ede en Veenendaal, die ook als nieuw bezorggebied op de agenda staan, zullen vanuit de eerste hub in Nijkerk worden beleverd. Dit jaar gaat de keten naar tien tot vijftien nieuwe steden. De opmars van Picnic, dat in september 2015 in Amersfoort van start ging, is gericht op een landelijke dekking met uiteindelijk in 2020 zeventig hubs in steden en vijf distributiecentra. De onderneming kreeg dit voorjaar een forse impuls voor de toekomstige uitrol door een injectie van 100 miljoen euro van de investeringsfondsen De Hoge Dennen (Kruidvat), Finci (Boni), Hoyberg en NPM Capital.
 

Online klimt na komst Picnic

De komst van de app only super raakt verschillend aan de omzet van supermarkten, blijkt uit recent onderzoek van Veneficus. Picnic heeft in de gemeenten waar ze tot dusver actief is het online marktaandeel flink laten stijgen. De formule kan volgens het onderzoek harder groeien wanneer nieuwe bezorggebieden ook worden geselecteerd aan de hand van potentiële groei van online boodschappen per gemeente.


In de gebieden waar Picnic nog niet actief is, ligt het gemiddeld marktaandeel van online aankopen bij een supermarkt 3,84 procent. Ditzelfde marktaandeel klom in de gemeenten waar Picnic is gestart na november 2016 naar 4,11 procent tegenover 5,16 procent in de gemeenten waar de formule begon voor september 2016.
 

De mate waarin mensen online boodschappen doen hangt sterk af van hun inkomen. Ook doen zij minder boodschappen online wanneer er veel supermarkten in de omgeving zijn en de huishoudens in een gemeente relatief groot zijn. In gebieden met veel een-  en tweepersoonshuishoudens worden meer online boodschappen online besteld, in gemeenten met veel 65+’ers gebeurt dit minder.

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.