Inditex gaat mode op Zalando verkopen | RetailDetail

Inditex gaat mode op Zalando verkopen

Inditex gaat mode op Zalando verkopen

Inditex gaat haar Oysho-merk in Nederland op Zalando verkopen. Dat wordt zo de eerste internationale markt in de samenwerking van de Spaanse moederonderneming van onder andere modeketen Zara.

Samenwerken als technologiepartij

Inditex maakt het assortiment van het ‘beach and sleep wear’-merk Oysho eerst voor de Nederlandse klant beschikbaar in de digitale schappen bij Zalando. “Zij hebben hierdoor een extra verkoopkanaal. Een brandshop met hun assets, hun merk- en marketinguitingen. Dit was eerst ondenkbaar; ze zien ons echter niet als concurrent maar als technologiepartij”, meldt Ken Fontijn van Zalando aan Emerce.

 

Wanneer de samenwerking voor Zalando en Inditex naar wens verloopt, wordt deze opgeschaald naar andere landen waar Zalando actief is. Inditex, dat in Lelystad een nieuw distributiecentrum gaat bouwen, startte begin dit jaar de samenwerking met Zalando. De eerste resultaten daarvan waren in Duitsland te zien en krijgen nu een vervolg op de Nederlandse markt.

 

Bestellen bij Zalando, verzenden via Oysho

De ‘achterkant’ van de samenwerking is in handen van Oysho: wanneer een klant bij Zalando, ontvangt Oysho de order en wordt de bestelling vanuit het eigen warehouse naar de klant gezonden. Dit gebeurt volgens de voorwaarden en het servicelevel van Zalando. De klant mag geen verschil merken tussen Zalando als verkoper en verzender of de partner. Fontijn: “Dit is een goed voorbeeld van hoe we ons platform uitbouwen en hoe we fashionspelers aan ons binden. De consument wordt hier uiteindelijk beter van.”

 

Het Spaanse modeconcern Inditex is met kledingmerken als Zara en Bershka inmiddels online actief in 46 landen. Zo krijgt India op 4 oktober een webwinkel van Zara. Zalando van zijn kant verwerkt maandelijks tweehonderd miljoen bezoekers uit vijftien Europese landen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.

Moederbedrijf Brantano wil snel naar Brusselse beurs

13/06/2018

FNG Group zou al tegen midden juli op de Brusselse beurs willen noteren. Daarbij hoopt het een fors bedrag vers geld op te halen om te investeren in de verdere ombouw en expansie van Brantano.  

De smartphone kiest jouw cadeaus op Zalando

06/06/2018

Je smartphone vragen om een cadeautje te zoeken op Zalando, het kan vanaf dit najaar. Zalando en Google werken samen aan een chatbot voor de virtuele Google Assistant, die in elke Android-smartphone zit. De bot helpt je cadeaus kiezen.