Narrowcasting op maat door ThisPlays2.

altNarrowcasting kan men omschrijven als de weergave van doelgerichte informatie en promoties op schermen in winkels en op publieke plaatsen. Maar als het goed gedaan is, kan het nog veel meer zijn dan dat.

 

Als u geen idee heeft wat juist, lees dan vooral verder. Omdat het voor ons ook allemaal niet zo duidelijk was, vroegen we de heren van ThisPlays2 ons mee op ontdekkingsreis te nemen.


Wat is ThisPlays2?
ThisPlays2 is actief in de sector van narrowcasting of digital signage.


ThisPlays2 is begin 2008 opgestart door 4 vennoten. Elk van ons is verantwoordelijk voor een eigen afdeling : concept, operationele opvolging, installaties en IT. We combineren op die manier een jarenlange ervaring in de sectoren van marketing, achtergrondmuziek, contentcreatie en technische installaties. Zo dekken we alle domeinen af van een succesvol narrowcasting project.


Dankzij die stevige achtergrond zijn we snel gegroeid. We hebben op korte tijd toch al een aantal grote namen als klant. We mogen onszelf inmiddels de "narrowcasting partner" van onder meer Passage Fitness First, Krëfel, Free Record Shop, Game Mania en Telenet noemen.


Waarom werd ThisPlays2 opgericht?
Bij de oprichting van ThisPlays2 merkten we dat bij narrowcasting-projecten vooral werd gefocust op de verkoop van schermen en de bijhorende hard- en software. Het was dan aan de marketingafdeling van het bedrijf om zelf wat filmpjes bijeen te zoeken en te zorgen voor updates.


Eenmaal de software geleverd en aan het webdesignbureau de opdracht was gegeven om wat (dure) content te maken, dacht men al te vaak dat het project afgelopen was.  Natuurlijk gaan we nu wat kort door de bocht, maar daar kwam het eigenlijk  wel op neer. Het gebeurde/gebeurt écht dat content "gauw ge-updated" werd om vier uur vrijdagnamiddag door wie er op dat moment nog tijd voor had.


De kwaliteit van de narrowcasting leed/lijdt daar dan ook onder. Gevolg was dat schermen verouderde clips weergaven, ofwel beelden van lage kwaliteit en dat schermen uiteindelijk zwart werden, omdat de operationele workload van een narrowcasting project aanvankelijk werd onderschat. Op dat moment  is narrowcasting een slapende investering.


Klinkt als een veelvoorkomende valkuil. Wat doen jullie om dat te vermijden?alt
We zorgen uiteraard eerst en vooral voor de volledige technische installatie, maar tegelijkertijd wordt er al aan de content gewerkt. We stellen samen met de klant een "contentplan" op en nemen de verantwoordelijkheid voor de dagdagelijkse opvolging van wat er wordt weergegeven op de schermen. Hierin zit een van de grote meerwaarden van ThisPlays2 voor zijn klanten.


Hoe gaan jullie dan te werk?
Wij onderzoeken samen met  de klant wat hun échte doelstellingen zijn. Het is heel belangrijk om te analyseren wat die concreet zijn: hogere verkoopcijfers, klanten informeren en interactie opwekken,  de sfeer optimaliseren en nog zoveel meer.


We bespreken éérst met de klant het concept en de concrete doelstellingen. Daartoe hebben we een uitgebreide checklist opgesteld, omdat op die manier voor de klant behoeften en mogelijkheden stap voor stap en systematisch duidelijk worden. Zo komen elementen aan bod waar misschien niet onmiddellijk aan gedacht werd. Enkel promoties en  "reclame" op schermen werkt niet.


Voor het bepalen van de inhoud –de content,  wat er zich op de schermen zal afspelen – werken we volgens een beproefde methodologie. Alle mogelijke types content (alle audiovisuele communicatie voor op de schermen) zijn Audio, Corporate Communication, Leisure, Internal Promotions en Publicity. Kortweg A.C.L.I.P.


Op basis van dit model stellen we met de klant een "contentplan" op en maken we duidelijke afspraken voor de totale duur van de overeenkomst. Op die manier is de klant zeker dat op al zijn locaties zijn schermen echt werken en resultaat opleveren zonder de operationele druk. Bovendien kunnen we onze diensten leveren aan een fractie van de kostprijs van een dedicated medewerker.


Zou het door het aantrekken van adverteerders eigenlijk niet kunnen dat een eigenaar geld verdient met zijn schermen?
Advertising bij narrowcasting staat nog in de kinderschoenen, maar we zien dat dit meer en meer mogelijk wordt. We zijn er al in geslaagd om interessante recurrente inkomsten te genereren voor onze klanten. We werken hiervoor samen met professionele partners uit de reclame- en marketingwereld. Het belangrijkste bij elk project is dat de locatie-eigenaar op de eerste plaats een eigen "TV kanaal" krijgt met bedrijfsinformatie, goede lifestyle content (reportages, nieuws, weer, e.d.) en commerciële promoties.


Pas daarna wordt er gekeken welke adverteerders eventueel zouden kunnen geïnteresseerd zijn om campagnes uit te werken, waarbij de schermen een facilitaire, maar belangrijke rol spelen. We merken echt interesse vanuit de reclamewereld om hier op een creatieve manier mee om te gaan.


Als retailers een eigen tv-kanaal hebben, aangepaste audiovisuele communicatie met de klanten, … Het lijkt toch allemaal een beetje ver-van-mijn-bed en futuristisch.
Het plaatsen van schermen in winkels helemaal niet zo futuristisch. De uitdaging bestaat erin om er gedisciplineerd en vakkundig mee om te gaan. Het moet vooral duidelijk zijn voor de eigenaar of de doelstellingen worden gehaald en wat de return-on-investment is.  Zeer binnenkort zullen  trouwens ook interactieve toepassingen, al dan niet gecombineerd met narrowcasting, aan belang winnen.


Narrowcasting is een krachtig middel om een boodschap over te brengen en tegelijkertijd een echte customer experience te creëren. Het een communicatiemiddel, voor mensen zoals u en ik.

 

 

Voor meer informatie: www.thisplays2.com
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

19/04/2016

Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn.

Heikki Haldre: “De juiste maat is dubbele winst”

04/06/2014

“Een kwart van de kleding die online wordt besteld, wordt teruggestuurd door de consument. In 70% van de gevallen is dat omdat de maat niet correct is en niet omdat er een probleem is met de kwaliteit van het artikel”, zegt Heikki Haldre, medeoprichter en CEO van Fits.me.

25 praktische tips om e-mailadressen te verzamelen

03/06/2014

(publireportage) Er zijn talloze manieren om zelf e-mailadressen te verzamelen. Toch weten veel bedrijven niet hoe ze dit goed, en volgens de wetgeving, moeten aanpakken. Om te helpen, heeft MailPlus 25 praktische tips op een rij gezet.

Casebundel “Succesvolle e-mailmarketing”

28/05/2014

(publireportage) De nieuwe bundel van Blinker biedt drie inspirerende cases over de inzet van e-mailmarketing in verschillende branches. Hun grote overeenkomst? Bij elk van hen draagt e-mailmarketing meetbaar bij aan het realiseren van de doelstellingen.

12 inspirerende voorbeelden van e-mailmarketing

24/04/2014

(publireportage) E-mailmarketing is veel meer dan alleen een nieuwsbrief versturen: marketingbureau Blinker heeft daarom 12 inspirerende praktijkvoorbeelden uitgewerkt, die geïnteresseerden langs de verschillende toepassingen van e-mailmarketing leiden.

Back to top