RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Unieke content versterkt de band met je klant”

icon
Algemeen31 maart, 2020

Er was geen coronacrisis nodig om retailers te doen nadenken over hun digitale klantcommunicatie, maar het helpt wel: de beslissingen worden nu sneller genomen. E-magazines zijn geen kost maar een investering die opbrengt.

 

Interactieve e-magazines

“We krijgen erg veel aanvragen van retailers om digitale magazines te ontwikkelen. Nu de winkels gesloten zijn en er geen folders meer verschijnen, willen ze toch het contact met de shopper niet verliezen,” zegt Ronald Boeckx, topman van het contentmarketingagentschap Gicom. Hij is een man met ruime retailervaring: hij was meer dan acht jaar CEO van e5 Mode en is tot op vandaag bestuursvoorzitter van Cameleon.
 

“Bedrijven hebben in crisisperiodes de neiging om eerst op marketing te besparen,” weet hij, “maar dat is fout: zo kom je onvermijdelijk in een neerwaartse spiraal terecht… We hebben voor verschillende klanten interactieve e-magazines gecreëerd die voorlopig de folders en magazines kunnen vervangen. Enerzijds om de communicatie met de klant warm te houden, anderzijds om kwaliteitsvolle leads te krijgen naar de webshop. Ook denken we al volop na over de ‘post-corona’ communicatie.”

 

Bouw een ‘content ecosysteem’

Gicom realiseert nog altijd veel printpublicaties, maar sinds een jaar of twee merkt het agentschap toch dat retailers makkelijker meestappen in een digitaal verhaal. “Het ene kanaal vervangt het andere niet: ze zijn complementair, het is en/en. Maar als je bedenkt dat nu al 18% van de gezinnen een ‘nee’-sticker op de brievenbus heeft, dan begrijp je dat drukwerk niet langer volstaat. Het gaat al om 750.000 gezinnen en het zijn vooral de jongere doelgroepen.”
 

Boeckx pleit voor het creëren van een ‘content ecosysteem’: als retailer kan je dan in functie van je product, je doelgroep en het type boodschap, diverse kanalen inzetten die elkaar versterken. “Naar analogie met het omnichanneldenken in retail, heeft content marketing z’n plaats over alle kanalen heen: met e-magazines, blogs, newsletters, sociale media en volwaardige marketingautomatisering. Soms wil je als retailer eenvoudig communiceren over een actie of een promotie: dan blijft de folder een goede tool. Het nadeel is dat je omzet creëert in golven en dat de éne na de andere actie hakt in je marge. Beter is het om een ‘always on’ politiek te hanteren, waar je dankzij een continue stroom van goede content je sterktes kunt naar voren brengen: de kwaliteit van je producten, een groot aanbod, extra klantenservice of een unieke beleving, aan een correcte prijs.”

 

Verhalen werken

Content is dan ook dé kerncompetentie van Gicom: “Vertel verhalen, dat werkt echt. Met het louter aankondigen van prijskortingen kan je je niet onderscheiden, de consument geraakt dat wat beu. Maar als je inhoud brengt die het puur commerciële overstijgt, die de toegevoegde waarde van de producten en de retailer in de kijker zet, dan krijg je meer aandacht.”
 

“Wat onze benadering uniek maakt, is dat we werken met ‘newsrooms’: per productie stellen we een gespecialiseerd team samen, met een hoofdredacteur, copywriters, vertalers, lay-outers… Het zijn steeds vakmensen die de nodige voeling hebben met het onderwerp, of het nu gaat over voeding of over mode. En we betrekken er altijd ook mensen bij uit het bedrijf zelf: uit de combinatie van hun vakkennis met onze journalistieke aanpak, komen de sterkste verhalen.”

 

Leveranciers investeren mee

De aanpak van Gicom is erg pragmatisch: “We zijn in staat om heel snel én betaalbaar e-magazines te ontwikkelen die heel gebruiksvriendelijk zijn en vlot leesbaar. We zoeken ook mee naar businessmodellen die de productie helpen financieren. Als retailer sta je tussen de consumenten en de merken. Je merkleveranciers zijn meer dan bereid om hun verhalen te vertellen in je media. Zo wordt het financieel behapbaar. De marketingkost wordt een marketingopbrengst. Media hebben waarde, en leveranciers investeren mee.”
 

Al veertig jaar is Gicom gespecialiseerd in retail, met bekende klanten als Delhaize, Galeria Inno, Vanden Borre, Gamma, Medi-Market, Tom & Co… De mooiste referentie van het bedrijf is het Delhaize Magazine, met 2,7 miljoen lezers op nummer één in de CIM-cijfers. “We werken vandaag aan de vijftigste editie! Delhaize heeft goed begrepen dat een inspirerend magazine een unieke band creëert met hun klanten: ze brengen interessante artikels over herkomst van goede voeding, over voeding en gezondheid, met recepten van bekende koks. Ook het digitale platform SoInno.be is een mooi voorbeeld van hoe een warenhuis erin slaagt om tussen de merken en de klanten een echte band te creëren en zo z’n toegevoegde waarde als retailer te bewijzen. Medi-Market van zijn kant slaagt er werkelijk in om zijn own media aanbod in te zetten als een echte marktplaats. Het is super interessant om aan deze cases te mogen meewerken.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN