RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Fygitale retail na corona: “Investeer in menselijke relaties” (Karel Demeester, Callebaut Collective)

icon
Algemeen5 februari, 2021

Om relevant te blijven in het post-coronatijdperk zullen merken en retailers meer dan ooit moeten inzetten op menselijke relaties. Dat vergt ook een nieuwe kijk op de connectie tussen de fysieke winkel en online.

 

Kortsluiting

Nee, het wordt géén ‘business as usual’ post-corona. Na de lockdowns missen mensen meer dan ooit het menselijke aspect. Menselijke relaties bouwen is de nieuwe marketing, marketeers worden ‘human activators’. Dat is het uitgangspunt van het zopas verschenen boek ‘Act Human’ van Callebaut Collective-oprichters Karel Demeester, Prof. dr. Sarah Steenhaut en Jan Callebaut. Op het RetailDetail Omnichannel Congress komt medeauteur Karel Demeester dit vertrekpunt toepassen op de retailwereld.
 

“Zeker in de retail is er sprake van chaos, onder meer als gevolg van de digitalisering,” analyseert hij. “Hoe ga je om met al die verschillende verkoop- en communicatiekanalen? Daarbovenop komen grote uitdagingen zoals de klimaatverandering, marktdisruptie met de opkomst van nieuwe concurrenten en businessmodellen – denk Uber of Amazon – én het feit dat de klant steeds hogere verwachtingen koestert. Al die factoren samen leiden tot ‘errors’, tot een vorm van kortsluiting bij veel bedrijven. Wij zijn ervan overtuigd dat het antwoord niet ligt in ‘meer van hetzelfde’. We hebben geen nood aan nog meer opdringerige communicatie en harde promoties, wel aan echte lange termijnrelaties.”

 

Winkel als ontmoetingsplaats

Om zulke relaties op te bouwen, moet je allereerst de drijfveren van consumenten goed begrijpen. Twee vragen zijn belangrijk: vertrekt de klant vanuit een gevoel van angst, of van verlangen? En wil de klant zichzelf een plezier doen (de ‘me experience’) of wil de consument deel uitmaken van een groep, een community, en gaat het dus om een ‘we experience’?
 

Eén en ander wordt duidelijk als we het toepassen op het verschil tussen webshops en bakstenen winkels. Online shoppers verlangen vlot een product te ontvangen. Hun angsten gaan vooral over fraude, phishing, de betaling, het tijdig bezorgen… In de fysieke winkel vragen shoppers zich af of ze niet teveel betalen, of ze wel voldoende kunnen vergelijken. Terwijl hun verlangens slaan op ontdekken, voelen, ruiken, beleven. “Online is eerder een ‘me-ervaring’: ik zit in m’n zetel, ik zoek inspiratie en ik wil iets kopen. Fysieke retail wordt meer dan ooit een ‘wij-ervaring’. Dat lees je bijvoorbeeld in het recente interview met Sonia Pypaert van The baby’s corner: de winkel is meer dan ooit een ontmoetingsplaats geworden.”

 

Complementaire kanalen

Kortom: als retailer moet je goed nadenken over de rol van je fysieke winkels en de rol van online. “Wie zich nu niet voorbereidt, heeft na corona geen bestaansreden meer. Dat ‘wij-gevoel’ moet er zeker zijn in de winkel. Zorg ervoor dat je klaar bent tegen de tijd dat klanten weer onbezorgd kunnen komen funshoppen, hopelijk deze zomer. Waarom moeten klanten terugkomen? Het wordt belangrijker dan ooit om ervaringen te bouwen, om na te denken over geuren, stoffen, belichting…”
 

Te lang dachten retailers in hokjes. Ze zagen het digitale als een afzonderlijke wereld, een concurrent voor de fysieke winkels. Maar beide zijn complementair. “Het verhaal van Paprika illustreert dat mooi: CEO Vincent Rousseau legt uit hoe die keten al vijf jaar vertrekt vanuit de klant in plaats van het kanaal, en hoe verschillende touchpoints elkaar versterken. Wat is dan de rol van marktplaatsen, van online, van de eigen winkels? Ze gaan elk op een ander moment en een andere manier de relatie versterken en activeren. Zo bouw je krediet op bij de klant, zo creëer je vertrouwen.”

 

Van product naar dienst

Een andere tip: denk van product naar service. “Coolblue is een goed voorbeeld. Wat zij zien, is dat hun klanttevredenheid hoger is na een contact met de dienst na verkoop, dan net na de aankoop. Wat toch wel straf is: de relatie wordt versterkt nadat de klant een extra dienst nodig had. Denk ook aan de samenwerking van Ikea met Taskrabbit, om klanten te helpen met het monteren van hun meubilair. Of aan nieuwe businesmodellen: HelloFresh biedt ‘food as a service’, H&M test ‘fashion as a service’ door kledij voor speciale gelegenheden te gaan verhuren.
 

Het mooie is dat die nieuwe service-zakenmodellen automatisch ook een positief effect hebben op het trio ‘people, planet, profit’: het wordt vanzelf duurzamer. En dat verhoogt ook de betrokkenheid van klanten, die immers het gevoel hebben dat ze een positieve bijdrage leveren. Dat versterkt nog de relatie.” De coronacrisis heeft trouwens ook het belang van samenwerking scherper gesteld: ‘Collaboration is the new competition’. McDonald’s en Aldi gingen personeel uitwisselen, er verschenen corners van Decathlon bij Carrefour… “Hopelijk wordt dat een duurzaam gegeven.”

 

“Human encounters of the phygital kind”

Op het RetailDetail Omnichannel Congress op 11 februari brengt Karel Demeester zijn verhaal onder het motto “Human encounters of the phygital kind” – inderdaad, een knipoog naar de filmklassieker “Close encounters of the third kind” van Steven Spielberg (1977). Spannend wordt het zeker. Tekenen die ochtend ook present: Sonia Pypaert van The Baby’s Corner, Vincent Rousseau van plussizeketen Paprika en Gert Van Gestel, CEO van Connect+, de groepering boven de elektroketens Exellent, Selection en Expert. Moderator van dienst is Gino van Ossel van Vlerick Management School. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je tickets bestellen voor de livestream. Tot dan! 

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN