RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“In retail ontstaan nieuwe ecosystemen van samenwerkingsverbanden”

icon
Algemeen4 mei, 2021

In een steeds meer digitale wereld moeten retailers zich bezinnen over de manier waarop ze hun vierkante meters winkelruimte invullen. “Innovatie beperkt zich in retail niet tot het bedenken van een nieuwe winkelformule, het gaat erom dat je een shoppergedreven filosofie aanneemt.”

 

Kanaaldenken loslaten

Hoe bepaal je welke producten ontbreken in je assortiment? Hoe beslis je over de optimale frequentie voor promoties? Hoe verbeter je de winkelbeleving? Hoe kan je de waarde van kleine aankopen verhogen? Het zijn vragen waarmee retailers zich voortdurend geconfronteerd zien en waarop het antwoord niet altijd voor de hand ligt. In z’n nieuwe boek ‘The Retail Innovation Toolkit’ reikt shoppermarketingexpert Constant Berkhout 42 hulpmiddelen aan waarmee je als retailer of leverancier aan de slag kan om shoppers beter te bedienen. Het is geen theoretisch boek over categoriemanagement, maar een praktische gids met concrete richtlijnen en oefeningen.
 

“Categoriemanagement moet met z’n tijd mee,” vindt de auteur. “Naast de winkel moet je bijvoorbeeld ook mobiel en online meenemen. De customer journey is minder rechtlijnig geworden: de klantreis behelst vandaag zoveel verschillende stappen, en op elk stapje concurreer je wel met een andere partij. Retailers denken nog te vaak als distributiekanaal, in plaats van het perspectief van de klant in te nemen. Je moet dat kanaaldenken loslaten: als supermarkt concurreer je nu ook met Amazon en met Deliveroo.”

 

Winkelruimte anders gebruiken

Categoriemanagement draait om samenwerking, om partnerships, om vertrouwen, het delen van data. Maar de samenwerking beperkt zich niet langer tot de retailer en z’n leveranciers: “Er zijn veel meer stakeholders. De Britse supermarktketen Morrison’s was te laat met een eigen online propositie en ging daarom samenwerken met websuper Ocado. Maar ze leveren ook de verse producten voor Amazon Fresh. En als het snel moet gaan, bezorgt Deliveroo de boodschappen. Er ontstaan nieuwe ecosystemen van samenwerkingsverbanden.”
 

“Ik zie voor de toekomst een totale herbezinning over hoe je de fysieke winkelruimte gebruikt,” geeft Constant Berkhout aan. “Denk aan een thema als gezondheid in de supermarkt: in het VK wil Boris Johnson strenge restricties opleggen aan promoties en uitstallingen voor ongezonde producten. Dat gaat enorme consequenties hebben op de plaatsing van die categorieën. Nederland wil de verkoop van tabak in de supermarkt verbieden. Wat moeten supermarkten dan gaan doen met hun servicebalie? Kan die rendabel zijn met de verkoop van kraslootjes? Ook de verdere uitrol van zelfscan maakt ruimte vrij die je anders kan gebruiken. In de Chinese Freshippo supermarkten van Alibaba is nog slechts 40% van de ruimte gereserveerd voor de traditionele ‘uitstalling’ van producten. De rest wordt gewijd aan logistiek – het klaarzetten van online bestellingen – en aan beleving: instore consumptie, entertainment en educatie.”

 

Definieer nieuwe KPI’s

Die uitdaging geldt ook voor non-food retailers. De Amerikaanse keten Office Depot bijvoorbeeld zag de concurrentie van online voor bepaalde kantoorspullen sterk toenemen. De retailer reageerde door in z’n winkels sterker in te zetten op diensten voor kleine en middelgrote ondernemingen en opende afhaalpunten voor bestellingen bij Alibaba. In Overvecht nabij Utrecht profileert tuincentrum Steck zich als een ‘stadsoase’. In samenwerking met lokale partners geeft de ondernemer een nieuwe invulling aan het concept tuincentrum, met meer ruimte voor educatie. “En waarom zou een bouwmarkt niet kunnen samenwerken met koffietent? Trafiek is voor retailers een vraagstuk: hoe laat je mensen vaker naar je winkel komen? Geef ze meer redenen om je winkel te bezoeken: niet enkel om te kopen, maar ook om zich te oriënteren, of te spelen met de kinderen, of een koffie te drinken.”
 

Maar het probleem is dat retailorganisaties vaak nog vasthangen aan oude KPI’s, denkt Berkhout. “Een supermarktketen wilde een kindermodule plaatsen in z’n winkels, waar de kinderen even zouden kunnen spelen. Dat kost ruimte, en dus volgde intern de vraag ‘wat is de businesscase, wat brengt het op?’ Maar met parameters als productiviteit of omzet per vierkante meter kom je er niet. Wel als je bijvoorbeeld ook klanttevredenheid als een KPI gaat zien.”

 

Verbeter de shopperervaring

Constant Berkhout ziet categoriemanagement niet als de enige maar wel als ‘een’ manier om innovatie te brengen. “Innovatie beperkt zich in retail niet tot het bedenken van een nieuwe winkelformule. Innovatie is niet alleen iets voor de afdeling ‘format development’. Elke categoriemanager moet innoveren. Als je categoriemanager soep bent, of kookpotten, moet je getriggerd worden om aan de shopperbeleving te denken. Het gaat erom dat je een shoppergedreven filosofie aanneemt.”
 

Hij koos bewust voor een heel praktisch boek met korte teksten, heldere actiepunten en aansprekende visuals. “Ik werk in m’n opdrachten vaak met hele slimme jonge mensen, die minder bekend zijn met categoriemanagement omdat ze het in hun opleiding niet meekregen, en die niet geneigd zijn om boeken te lezen maar hun informatie eerder op YouTube halen, bijvoorbeeld. Hen wil ik op een leuke manier meenemen in het verhaal. Ik wil categoriemanagement een nieuwe schwung geven en mensen bereiken die dit niet meekregen op de universiteit. 30 jaar geleden was category management een project, vandaag is het een proces. Het draait om het verbeteren van de ervaring voor de shopper, er is meer empathie mee gemoeid. Die boodschap wil ik meegeven.”
 

Lezers van RetailDetail kunnen het boek The Retail Innovation Toolkit hier bestellen: met de kortingcode rdtoolkit krijg je 10% korting tot 30 juni.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen17 december, 2025
    Cora-projecten zijn opsteker voor Belgische winkelvastgoedmarkt

    De herontwikkeling van de Cora-sites geeft de Belgische winkelvastgoedmarkt een boost, ziet vastgoedadviseur JLL. Ook elders creëert de recente stopzetting van enkele retailketens groeikansen voor ambitieuze nieuwkomers.

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN