RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Delhaize
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Analyse] Merkpositionering Delhaize krijgt rake klappen

icon
Food16 november, 2023

De franchisenemers van Delhaize staan voor een zware opdracht: de sociale onrust heeft het merk schade toegebracht op het vlak van differentiatie, merkidentiteit en prijs-kwaliteitsperceptie, blijkt uit een analyse van WPP Belgium.

“Situatie is precair”

Delhaize heeft in de nasleep van de inflatiecrisis een woelige periode achter de rug. De aankondiging dat alle eigen winkels worden afgestoten naar zelfstandige uitbaters, viel niet in goede aarde bij vakbonden en personeel. Met het oog op de toekomst was het nochtans geen slechte strategische keuze, denkt Johan Hellemans van WPP Belgium: “De consument verwacht nu immers meer flexibiliteit en gemak bij het winkelen, wat toch een stuk moeilijker te realiseren viel bij de grote winkels onder eigen beheer. Met deze verschuiving hoopte Delhaize beter te kunnen concurreren in een zeer competitieve retailsector.”

Voor een merkgigant als Delhaize is de situatie na de aankondiging echter precair te noemen, waarschuwt hij: “Het mag duidelijk zijn dat dit voornamelijk op het conto valt van het negatieve nieuws rond de franchisering van het merk. Naast de daling in merksterkte – ook een trend voor zowat alle gevestigde grote ketens – zien we immers nog een aantal tekenen die niet gunstig zijn voor de merkpositionering en die we grotendeels enkel voor Delhaize optekenen.”

“Afgestraft door de consument”

Eén en ander blijkt uit de BAV (Brand Asset Valuator, het meetinstrument van WPP): naast de positionering in de powergrid maakt WPP op basis van BAV-merkenassociaties ook een onderscheid tussen zes merkpersoonlijkheidsfactoren die van toepassing zijn op alle merken, die geplot worden in een “persoonlijkheidsradar”. Die geeft een indicatie waar het merk cultureel is gepositioneerd. Het helpt bij het identificeren van de huidige positie van een merk en dient als een hulpmiddel om de gewenste positie te identificeren, lacunes te diagnosticeren en strategieën te ontwikkelen om de gewenste staat te bereiken.

“Voor de meeste retailcategorieën is de factor openheid een basisverwachting: zaken als benaderbaarheid, vriendelijkheid, eenvoud en gemak of vrij vertaald ‘dichtbij de klant’. Net op die factor kreeg het merk een uppercut. Ook op het vlak van vernieuwing en dynamiek, eerder differentiatiepunten voor het merk, presteert Delhaize duidelijk onder het niveau van weleer. Het is net op die criteria waarop de retailer sterk wou inspelen met de verzelfstandiging van hun winkelpark dat ze door de consument zijn afgestraft.”

Overmatig prijsgerichte communicatie

“Daarnaast zien we dat de gehanteerde prijs- en promotieactie om aan klanten te tonen dat Delhaize goedkoop kon zijn, niet erg geloofwaardig bij de klant binnenkwam. Het is belangrijk om prijs in te passen in het DNA van het merk, maar ook om mogelijke prijs- en promotieaanpassingen communicatief zo te vertalen dat de toekomstige merkwaarde niet vernield wordt.”

Dat is dus niet gelukt in de context waarin Delhaize moest opereren: “De perceptie prijs-kwaliteit of waar voor je geld van Delhaize ging zwaar onderuit. Die zat ondanks de duurdere prijsperceptie steeds goed omdat Delhaize ook geassocieerd met kwaliteit en allure. De risico’s van een overmatige prijsgerichte communicatie waren het grootst voor Delhaize.”

Verlies op drie fronten

Voor de retailer ziet WPP dus een verlies op drie fronten: een verlies aan differentiatie, een verlies van merkidentiteit en een daling in prijs-kwaliteitsperceptie. “Het is duidelijk dat franchisenemers een zware inspanning wacht om het vertrouwen terug te winnen en hun winkel te onderscheiden van de concurrenten in de dorpsstraat. De vakbonden moeten zich beraden: ze hebben de toekomst van hun eigen werkgelegenheid in het gedrang gebracht, uit angst dat die tewerkstelling niet even kwalitatief zou zijn. Het is vijf voor twaalf. Het is daarbij cruciaal dat Delhaize vanuit de groep de uitbater ondersteunt met een goede langetermijnstrategie en positionering. Steeds vaker lijken merken zich vooral te bekommeren om de tactische zetten, maar blijft de lange termijnstrategie en merkpositionering achterwege. Die tendens valt te betreuren”, aldus Hellemans.

“Delhaize is nooit de goedkoopste geweest. In deze concurrerende marktomgeving is het voor een merk als Delhaize cruciaal om zich niet alleen op prijs, maar ook op kwaliteit en aanbod te blijven richten om zijn onderscheidend vermogen te bevestigen. De rol van het personeel en de geboden dienstverlening speelt mijns inziens daarbij een cruciale rol. Alleen daarvoor ben ik al blij dat er zich toch een nieuwe periode lijkt aan te kondigen waarbij de verzelfstandigde vestigingen hun deuren openen onder het bewind van de nieuwe zaakvoerders met steun van het personeel. Hopelijk kunnen ze de deur van onrust nu sluiten en zorgen voor een nieuw elan waarbij zowel het vertrouwen met het personeel als met de klanten hersteld wordt.”

Dit artikel op basis van de nieuwe WPP-merkenstudie 2023 is het derde in een reeks van drie. Hier leest u de eerdere afleveringen: “Angstige consument plaatst retail voor grote uitdagingen” en “Belgische consument ziet steeds minder verschil tussen de grote supermarkten”.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN