RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Lidl
  • Onderwerpen AnalyseBedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Analyse] Waarom Lidl de marges ziet krimpen

icon
Food17 januari, 2024

De internationale activiteiten van Lidl zien een sterke omzetgroei, maar de marges staan onder druk omdat de discounter niet alle prijsstijgingen doorrekent aan de consument. Ook de investeringen blijven hoog.

Sterke omzetgroei

Recent publiceerde Lidl de financiële resultaten van zijn internationale activiteiten, ondergebracht in de vennootschap Lidl Stiftung & Co KG, voor het gebroken boekjaar 2022-2023, dat eindigde in februari 2023. Die bedrijfseenheid vertegenwoordigt goed 70% van de totale omzet van de discountketen. Analisten van Barclays doken dieper in de cijfers.

Eerste vaststelling: de omzet groeide boven verwachting. Lidl had vorig jaar een “gematigde omzetgroei” in het vooruitzicht gesteld, maar een stijging met 22,6% naar 81,8 miljard euro kan je moeilijk gematigd noemen. De sterkste groei sinds 2012 is te danken aan de voedselinflatie, marktaandeelwinst en nieuwe winkelopeningen.

Prijsinvesteringen

Er is echter een keerzijde: de winstgevendheid daalde naar het laagste niveau sinds 2012. De EBIT van Lidl International daalde met 6,6% naar 2,6 miljard euro, wat een margekrimp van 250 basispunten naar 2,3% impliceert. Dat is deels te wijten aan prijsinvesteringen: de retailer rekent niet alle kostenstijgingen door om competitief te blijven. Bovendien daalde de non-foodomzet en steeg de schuldenlast door hoge investeringen bij een stijgende rentevoet. De nettowinst daalde zelfs met 23%.

Het boekjaar werd gekenmerkt door een stijging van de investeringen met 14% tot 5,2 miljard euro, waarvan 3,6 miljard in vastgoed. Dat is het hoogste niveau sinds 2016. In maart 2022 opende de keten zijn eerste acht winkels in Estland, maar in verschillende andere landen vertraagde Lidl de expansie, om meer middelen te kunnen investeren in prijsverlagingen. Dat was bijvoorbeeld het geval in Frankrijk, Spanje en in de VS, waar de retailer zes jaar na de start nog steeds geen 200 winkels heeft, ver onder de oorspronkelijke ambities.

Hoge productiviteit

De personeelskosten houdt Lidl wél stevig onder controle: die bedragen slechts 8,4% van de omzet, wat sterk is vergeleken met andere retailers, en ook het laagste niveau sinds 2012. Bovendien stijgt de productiviteit: de omzet per FTE steeg met 12,6% naar 446.000 euro per jaar. Anderzijds kampt de retailer met de kost van hoge non-foodvoorraden als gevolg van zwakke verkopen, die wellicht te wijten zijn aan een consument die bezuinigt in tijden van inflatie en dalende koopkracht.

In zijn vooruitzichten blijft de groep erg voorzichtig: een gematigde groei en een stabiele nettowinst, met een slag om de arm omwille van grote onzekerheden op het vlak van inflatie, beschikbaarheid van goederen, intrestvoeten en consumentengedrag. Op expansievlak maakt Lidl zich wel op om zijn intrede te maken in de Balkanlanden Bosnië en Herzegovina, Kosovo, Montenegro en Noord-Macedonië. De retailer rolt ook zijn non-food webshop verder uit (vorig jaar ging die in Frankrijk van start). Extra inkomsten hoopt de groep te halen uit de in 2022 opgerichte retailmedia-afdeling Schwarz Media.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN