RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen huismerken
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgen en Nederlanders kochten minder huismerken in 2023

icon
Food15 februari, 2024
Colruyt Group

Vorig jaar kochten Europese shoppers beduidend meer huismerkproducten dan in 2022, met dank aan de hoge voedingsinflatie. Opmerkelijk: in België en Nederland kochten ze net minder huismerken.

Krimpende markt

Europese foodretailers verkochten 2% meer huismerkartikelen in 2023. Landen als Portugal (+9%), Tsjechië (+8%), Polen (+6%) en Spanje (+5%) scoorden daarbij ruim boven het gemiddelde, maar shoppers in Nederland en België (beide -1%) en in Hongarije (-8%) kochten net minder, blijkt uit het nieuwe jaarboek van huismerkenassociatie PLMA, met cijfers van NielsenIQ voor zeventien Europese markten. De daling in de drie betrokken landen is een gevolg van een algemeen krimpende voedingsmarkt, want het volume-aandeel steeg er wel.

Die Europese volumestijging voor huismerken betekent een trendbreuk: in 2022 wonnen huismerken enkel marktaandeel doordat hun verkochte volumes minder sterk daalden dan die van merkproducten. Dat was na het recordjaar 2021, toen de hele voedingsmarkt sterk groeide als gevolg van de covidcrisis. In 2023 kromp de voedingsmarkt inclusief merkartikelen verder: in elf van de zeventien onderzochte landen kochten consumenten minder artikelen, wat leidde tot een totale volumedaling van 1%.

Impact van inflatie

In waarde groeide de Europese FMCG-markt vorig jaar wél, door de impact van de inflatie: de omzet steeg met 9% tot 883 miljard euro. Daarvan vertegenwoordigden de huismerken 38,5%, of 340 miljard euro. Zij zagen de omzet groeien met 13%, wat er dus op wijst dat de prijzen van huismerken sterker stegen dan die van de merken.  

In tien van de zeventien onderzochte landen is kaas de belangrijkste categorie voor huismerken. Kaas was in Europa ook de categorie met de sterkste omzetgroei voor huismerken, gevolgd door brood, zoete koekjes, yoghurt en diepgevroren aardappelproducten.  

Zwitserland blijft het land met het hoogste aandeel huismerken, maar het plafond lijkt bereikt: het is het enige land met een eencijferige groei van het waardeaandeel (4%), terwijl de omzet van huismerken in alle andere onderzochte landen met minstens 10% steeg.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

  • icon
    Food4 december, 2025
    [In Beeld] Carrefour test mobiele winkel ‘The Box’ tijdens Winterpret in Brussel

    Carrefour duikt op het Poelaertplein, aan de voet van het reuzenrad van Winterpret, op met The Box: een mobiele winkel van minder dan vijftig vierkante meter. De supermarktketen test zo een nieuw format, dat later ook op andere evenementen en festivals kan worden ingezet.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN