RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Category Management CongressMarketing
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

icon
Algemeen22 mei, 2025
Bert Peleman

Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

Ken je klant

“De meeste bedrijven zijn geobsedeerd door de klanten die ze níét hebben, in plaats van te focussen op de klanten die ze wél hebben”: een quote van Sergio Zyman, voormalig marketingdirecteur van Coca-Cola en auteur van het boek “The end of advertising as we know it”. Het voordeel van klanten die je al hebt, is dat je ze – op zijn minst gedeeltelijk – al ként.

“Veel bedrijven hebben enorme databanken van de klanten die ze al hebben. Alleen: wat doe je met die data? Met de combinatie van big data en AI hebben marketeers vandaag eigenlijk geen excuses meer om hun marketingeffectiviteit niet te verbeteren”, zegt marketingexpert Bert Peleman, die zijn loopbaan begon bij Procter & Gamble en leidinggevende functies vervulde bij onder andere Walt Disney en Estée Lauder. Zijn zopas verschenen boek “The Brand Butterfly” reikt marketeers en CEO’s strategische inzichten aan om waardevolle klanten te vinden en te houden. Op het Category Management Congress van LD&Co en RetailDetail, op 19 juni, komt hij zijn bevindingen toelichten.

Focus op de top 20%

Tijdens de financiële crisis van 2008-2009 werkte Peleman bij cosmeticaconcern Estée Lauder. De omzet liep terug en het bedrijf vroeg zich af: kopen er nu minder klanten, of kopen de klanten minder? “Het was het eerste: we verloren klanten. Dat zette ons ertoe aan om de aandacht te richten op onze meest waardevolle klanten, de zogenaamde ‘High Value Customers’. Die wilden we zeker niet kwijtspelen.”

Wie zijn die waardevolle klanten? Hoe definieer je ze? “Het zijn de klanten die meer dan de helft van je omzet realiseren. Die moet je altijd zien te behouden. En in welke industrie of in welke regio je ook actief bent: het zijn bijna altijd je top 20% klanten. Dat patroon zagen we telkens opnieuw, consistent terugkeren.” Het heeft dus geen zin om de marketinginspanningen te concentreren op de ruimere groep van top 30% of top 50% klanten, evenmin om je te richten op je top 100 VIP-klanten – want dat zijn uitzonderingen die geen bruikbare klantinzichten opleveren.

De cruciale tweede aankoop

Eens je die waardevolle klanten hebt geïdentificeerd, kan je met data aan de slag. “Interessant is om te kijken hoe die klanten bij je merk zijn terecht gekomen: wat was hun eerste aankoop, en wat is hun volgende aankoop? In de categorie “Prestige Haircare” is haarkleuring de belangrijkste hefboom voor retentie, in parfums wijst een herhaalaankoop binnen de zes maanden op toekomstige klantentrouw.”

De volgende stap: hoe kan je waardevolle klanten behouden? Ook hier blijken de analyses verrassend consistent: klanten die “high value” waren in jaar één, hadden een grotere kans om dat ook te zijn in jaar twee. Omgekeerd bleek de waarschijnlijkheid ongeveer 90% dat “low value” klanten uit jaar één ook het jaar daarop weinig of geen aankopen zouden doen. “En, niet onbelangrijk: klanten die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de winkel waar ze dat merk kopen. Dat is zichtbaar zowel in eigen winkels als bij retailpartners. Beide gaan hand in hand.”

Samen aan de slag

Dat is meteen de link met trade marketing en categoriemanagement: getrouwheidsprogramma’s van je merk komen ook de retailer ten goede. Ze halen geen klanten weg naar andere kanalen zoals e-commerce of je eigen winkelnetwerk. Integendeel: ze verhogen de frequentie. “Dat is een belangrijk argument om retailers te overtuigen om samen met klantdata aan de slag te gaan: als merken samenwerken met retailers, krijg je kruisbestuiving.”

Op het Category Management Congress komt Bert Peleman met sprekende voorbeelden en overtuigende cases aantonen hoe merken en retailers samen klantdata aan het werk kunnen zetten om hun meest waardevolle klanten te vinden en te behouden in een optimale “high value” klantreis. Ook sprekers van Albert Heijn, BENU Apotheken, Nutrition & Santé, Promojagers en LD&Co betreden die dag het podium. Nog tot 25 mei kan je je ticket reserveren tegen voordelig “early bird”-tarief.

Ik reserveer mijn ticket
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    “Wees de gids voor je categorie”: inzichten vanop het Category Management Congress

    De gouden driehoek tussen retailer, shopper en leverancier: dat is waar de magie plaatsvindt, aldus dagvoorzitter Luc Desmedt van LD&Co. Die drie partijen waren evenwichtig vertegenwoordigd in het gevarieerde programma van het Category Management Congress op 19 juni bij RetailDetail.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Mode en horeca tillen El Corte Inglés naar hogere winst

    El Corte Inglés boekte vorig jaar een solide winstgroei. Vooral huismerken en e-commerce leverden het Spaanse warenhuisconcern meer marge op, terwijl mode en horeca fysieke trekkers waren.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Amazon vervangt medewerkers door AI

    Amazon-topman Andy Jassy noemt de impact van generatieve kunstmatige intelligentie zo ingrijpend, dat de personeelsbezetting de komende jaren zal afnemen. “De manier waarop we werken verandert,” aldus Jassy. “We zullen minder mensen nodig hebben voor sommige jobs en meer voor andere.”

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN