RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

125.000 m² aan retailtrends: 5 conclusies na EuroShop 2020

icon
Algemeen20 februari, 2020

De grootste retailvakbeurs ter wereld overleefde het coronavirus en toonde mooi aan hoe digitale retailtechnologie een steeds hoger niveau van maturiteit bereikt. Wie had gehoopt op spectaculaire gamechangers, bleef echter toch wat op zijn honger…

 

1) Het coronavirus als spelbreker

Nee, in tegenstelling tot het Mobile World Congress in Barcelona werd EuroShop in Düsseldorf niet geannuleerd. Toch zat de schrik er goed in: de beurs benadrukte de vele voorzorgsmaatregelen, overal stonden dispensers met handontsmettingsmiddel, flink wat aanwezigen liepen rond met mondkapjes, op sommige stands gold een ‘geen handdruk’-beleid, verschillende exposanten hadden de indruk dat ze minder passage zagen op zondag en maandag. Volgens de organisatoren waren er 19.000 bezoekers minder dan drie jaar geleden.

 

Dat er met name minder bezoekers waren uit China is een evidentie, en ook enkele tientallen Chinese exposanten zegden af. De bedrijven die wél opdaagden, hadden bovendien de grootste moeite om hun stands te bezetten, omdat medewerkers geen uitreisvisa kregen – en ze moesten daardoor beroep doen op Europese partners.

 

2) Geconnecteerde retail, zei u?

In de retail van morgen is alles met alles verbonden: in the cloud, uiteraard. De fysieke winkel digitaliseert aan hoog tempo en wordt dus ‘fygitaal’. Zelfs winkelkarretjes worden ‘smart’: geen muntslot meer, wel een app om het slot te openen. De ingebouwde scanner voegt producten toe, afrekenen doe je mobiel, wachten aan de kassa wordt overbodig. Onder andere Wanzl en Mago toonden zulke toepassingen. Elektronische prijsetiketten doen meer dan de prijs afficheren: via een cloudplatform helpt Pricer retailers bij voorraadbeheer, opvolgen van schappenplannen, preventie van voedselverlies, click & collect diensten, geolocalisatie…

 

De netwerkcamera’s van Axis dienen niet enkel om diefstal te voorkomen, maar kunnen bijdragen tot een verbetering van de klantervaring: ze leveren de nodige data voor instore analytics, waarmee winkeliers het aanbod en de winkellay-out beter afstemmen op de shopperverwachtingen. Een ‘digitaal masker’ garandeert de privacy van medewerkers en klanten, in lijn met de GDPR-richtlijnen.

 

3) Iedereen wil Amazon Go worden (maar dat is moeilijk en duur)

Een frictieloze winkel waar je ongehinderd binnen- en buitenloopt: het is en blijft de natte droom van veel retailers en technologieleveranciers. Tot nu toe is er slechts één concept dat écht werkt in de praktijk, maar niemand heeft even diepe zakken als Jeff Bezos. Toch zag je op EuroShop verschillende pogingen om in de buurt te komen van die ‘Just Walk Out’-ervaring. Voor de Duitse gezondheidsketen Tegut bouwde Wanzl een mobiele containerwinkel die min of meer vergelijkbaar is met wat ook Auchan Minute en AH to go al toonden.

 

Voor Würth rolt de winkelinrichter een onbemand 24/7-winkelconcept uit, waar vaklui de klok rond terecht kunnen met een app. Ook Toshiba demonstreerde een ‘frictionless store’ die gebruikt maakt van schapsensoren en cameratechnologie – maar dat pilootproject staat nog ver van een uitrol.

 

4) Robots: van ‘eye candy’ tot logistieke medewerker

De Badger-robot die onder andere al rondrijdt in Amerikaanse winkels van Ahold Delhaize, konden we bewonderen op de stand van Toshiba: hij checkt de voorraad in de schappen en controleert of er geen rommel ligt op de vloer (retailers willen zich immers indekken voor hoge schadeclaims). Ook de Stockbot van het Spaanse PAL Robotics meet automatisch de winkelinventaris, op basis van RFID-tags en/of camerabeelden. Decathlon gebruikt hem al. Andere robots, zoals onder andere die van het Belgische Zorabots, hebben een hoger entertainmentgehalte: ze schenken koffie of Bacardi-Cola, of ze doen een dansje dat gegarandeerd nieuwsgierigen trekt.

 

5) Artificiële intelligentie wordt stilaan… intelligenter

De motor achter al deze ontwikkelingen heet kunstmatige intelligentie, of meer bepaald advanced machine learning: het is daarbij de bedoeling dat toepassingen die gevoed worden door steeds meer data ook meer relevante resultaten zullen tonen. Zo wordt het op termijn mogelijk om koopgedrag accurater te voorspellen, aanbiedingen te personaliseren, pertinent advies te geven… Bijvoorbeeld worden intelligente camera’s steeds beter in het herkennen van producten zonder barcode, een nuttige toepassing bij zelfbedieningsweegschalen en -kassa’s.

 

Dit lijkt zo’n beetje de algemene conclusie voor wat deze editie betreft van de retailvakbeurs: vooral bracht EuroShop een bevestiging van de heersende trends. Interactieve passpiegels, mobiele betaaloplossingen, VR-toepassingen, innoverende vendingmachines, spectaculaire ledschermen … gloednieuw is het allemaal niet meer, maar de technologie bereikt gaandeweg een hoger niveau van maturiteit. Het worden lonende investeringen. De kans dat we ze werkelijk op de winkelvloer aantreffen, wordt daardoor elke dag groter.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN