RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

8 tips voor winkelbeleving in coronatijden

icon
Algemeen30 november, 2020

Nu de winkels onder strikte voorwaarden mogen heropenen, rijst de vraag hoe retailers de kerstinkopen dit jaar zo vlot en zo aangenaam mogelijk kunnen laten verlopen. Wat met winkelbeleving in tijden van Covid-19?

Winkelbeleving zal deels opnieuw heruitgevonden moeten worden, want “zelfs wanneer we met het virus zouden kunnen verslaan, is het ondertussen wel duidelijk dat we voorbereid moeten zijn op toekomstige pandemieën”. Maar hoe pak je dat als retailer aan? Hoe kan je je klant van de beste service blijven voorzien, hem plezier bieden tijdens het winkelen en tegelijkertijd zijn veiligheid garanderen? Het Retail Design Lab van de UHasselt zet een aantal concrete tips op een rijtje.

 

1. Zet online in voor offline

Op het vlak van digitalisering zijn we op enkele maanden meer vooruit gegaan als alle jaren voordien, zien de onderzoekers, maar de fysieke winkel nu achterwege laten is geen oplossing. Integendeel, “offline” klanten blijven de interessantste: mensen speciaal naar jouw winkel komen, staan extra open voor verleiding en zijn bereid om zich te laten onderdompelen in jouw wereld. Gebruik de digitale touchpoints dus ook om mensen naar de winkel te lokken.

 

2. Vermijd negativiteit

Mensen voelen zich momenteel snel onveilig, bang en prikkelbaar, dus retailers doen best extra moeite om hen een aangename winkelervaring te bieden. Elke bijkomende, onnodige handeling of vervelende situatie is te vermijden. Ook in communicatie is positiviteit te verkiezen: in plaats van bevelende, onvriendelijke A4-tjes, is humor in communicatie altijd een voltreffer. “Met grappige en medelevende quotes kan je je bezoekers vast en zeker een hart onder de riem steken”, luidt het advies.

 

3. In lijn met je identiteit

“Het verhaal dat je als retailer of merk met je winkel wilt vertellen is zoveel moeilijker als je niet voldoende investeert in goede communicatie en hygiënemaatregelen die passen bij jouw merk”, zegt Katelijn Quartier van de UHasselt. Net als andere communicatie zouden de maatregelen een coherent onderdeel van de merkidentiteit moeten zijn. Denk maar aan mondmaskers met logo, affiches en richtlijnen in je huisstijl en gepersonaliseerde ontsmettingsgel. “Je klant zou te allen tijde je imago moeten kunnen herkennen”, klinkt het.

 

4. Fun maakt plaats voor run

Retailers herbekijken hun ‘customer journey’ om het winkelen sneller en efficiënter te laten verlopen: het verbreden van de gangpaden is een must, waarbij het centrale wandelpad kan dienen om klanten naar de verschillende afdelingen te sturen. Meer bewegingsruimte en eenrichtingsverkeer (zoals bij Ikea) worden eveneens interessanter. Die ingrepen maken het ook mogelijk om de verschillende stromen (snelle ‘runshopping’ en gezellige ‘funshopping’) zoveel mogelijk uit elkaar te houden. Zo kunnen aparte ruimtes voor click&collect en retours die bezoeken versnellen, terwijl een ander deel van de winkel extra beleving kan bieden.

 

5. Prikkel zonder overprikkelen

Het prikkelen van de zintuigen blijft belangrijk, maar liefst zonder aanraken. “Probeer deze actie te vervangen door alles uit te stallen en zoveel mogelijk informatie over het product te geven”, tipt Katelijn Quartier. Het voorzien van personeel dat veel meer bereid is om artikelen te tonen aan de consument is ook interessant. Er zijn bovendien al veel meer prikkels in deze coronatijden, dus inzetten op het brengen van rust met bijvoorbeeld kalmerende muziek, frisse geur, verse planten en daglicht is volgens het Retail Design Lab een goed idee.

 

6. Coronaproof materiaal

Het virus kan ook voor nieuwe materiaalkeuzes in winkelinterieurs zorgen. Wist je dat koper een anti-microbe werking heeft? Ook het gebruik van verschillende materialen voor een vloer heeft als psychologisch effect dat mensen onbewust sneller afstand nemen en gemakkelijker in of uit bepaalde zones blijven, zoals bij een andere vloer rond de kassa. Ook met verlichting kan je klanten een specifiek pad laten bewandelen en onbewust door de winkel leiden.

 

7. Digitaal in het nieuwe normaal

Digitale schermen communiceren niet alleen met bezoekers, ze kunnen tegenwoordig ook hun temperatuur meten, mensen afstand doen bewaren of tellen. Als dat straks minder belangrijk wordt, kunnen de schermen en camera’s nog altijd voor andere dingen worden ingezet. Bovendien zijn contactloos betalen en self-service steeds meer in trek, een trend die achteraf zal blijven.

 

8. Wij-maatschappij

Concepten die meer inzetten op communities, “mixed use”, lokaal en duurzaamheid lijken meer dan ooit de toekomst te zijn. In deze moeilijke tijden hebben mensen bovendien nood aan steun van elkaar. Het Retail Design Lab geeft daarom als tip verbinding te zoeken met klanten, “want het is ook door veel contactmomenten dat je top-of-mind kan blijven”.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN