RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

ABN Amro gelooft sterk in omnichannel

icon
Algemeen16 maart, 2018

De Nederlandse retailsector kende in 2017 zijn sterkste groei sinds 2006, vlak voor het losbarsten van de economische crisis. ABN Amro vermoedt in zijn laatste sectorprognose dat die groei zich ook in 2018 zal verderzetten.

 

Kritische consument

In 2017 steeg het verkochte volume in de Nederlandse detailhandel met 3% en de omzet zelfs met 4,5%. ABN Amro stelt dat ook in 2018 de detailhandel verder zal groeien, maar niet meer tegen hetzelfde tempo. Dat is te danken aan het feit dat de consument meer te besteden heeft, omdat hij meer verdient en omdat de werkloosheid daalt.

 

Toch waarschuwt de prognoses ook voor mogelijke gevaren in de sector, met name de verdere opmars van online handel. “De recente faillissementsaanvraag van de Kijkshop bevestigt dat retailers niet zonder meer profiteren van de economische groei. De consument is kritischer geworden en bezoekt de winkelstraat minder vaak dan pakweg tien jaar terug”, klinkt het. Retailers moeten zich dus onderscheiden en daarbij wordt omnichannel steeds belangrijker. Dat model brengt echter ook extra kosten met zich mee en is vooral voor kleinere retailers moeilijk te integreren. Samenwerken is daarbij een optie.

 

Ondernemers mogen ook niet uit het oog verliezen, dat de klant in de winkel nog steeds een goede service verwacht van deskundige medewerkers, en in een aangename omgeving. Uit een eerder onderzoek van ABN Amro blijkt immers dat service, klantvriendelijkheid, sfeer en deskundigheid van personeel meer invloed op de klanttevredenheid hebben dan bijvoorbeeld assortiment of prijzen. “Het is daarom belangrijk voor retailers om te kijken naar wat goed personeel voor het bedrijf kan opleveren, in plaats van primair te focussen op het minimaliseren van de personeelskosten ten opzichte van de concurrentie.”

 

Concurrentie

Een sector die het moeilijk heeft om terug op het niveau van voor de crisis te komen, is die van de voedingsspeciaalzaken. Die sector loopt nog 29% achter op het niveau van voor de crisis, terwijl de supermarkten dat niveau al hebben overstegen. De speciaalzaken moeten volgens ABN Amro dan ook inspelen op de vergrijzing en de vraag van de consument naar de herkomst van producten. Ook kledingwinkels liggen nog steeds 9% achter op het niveau van voor de crisis, al is de totale vloeroppervlakte sinds 2007 met 7% gegroeid. Bovendien verdubbelde het aantal online kledingwinkels de voorbije vijf jaar. “In die heftige strijd tussen kledingwinkels is het belangrijk om op te vallen”, aldus ABN Amro.

 

Met het aantrekken van de huizenmarkt, beginnen ook de doe-het-zelfwinkels opnieuw sterk te presteren. Zij kenden in 2017 een volumegroei van 7,1%, al zijn ze nog ver af van het niveau van voor de crisis. ABN Amro verwacht dat de doe-het-zelfsector in 2018 met slechts 2,5% zal groeien, met name omdat er steeds minder wordt geklust en omdat banken bij het aanschaffen van een woning steeds meer eigen kapitaal verwachten. Daarnaast begint het aanbod op de woningmarkt stilaan op te drogen.

 

De enige sector waar in 2017 sprake was van een daling is die van de consumentenelektronica, en dit al voor het derde jaar op rij. Die winkels hebben het meeste te kampen met online concurrentie en inmiddels gaat 30% van de uitgaven aan consumentelektronica via internet. Omnichannel is binnen de sector dan ook bijzonder belangrijk, waarbij klanten producten nog steeds in de winkel willen uitproberen en nood hebben aan advies van de verkopers. “Een succesvolle omnichannel-propositie in consumentelektronica omvat een fysieke winkel met veel interactie voor de klant en een goed vindbaar online kanaal waarmee veel kennis wordt opgedaan”, zegt het rapport.

 

Online blijft sterk groeien

Binnen online retail verwacht ABN Amro ook de komende jaren nog sterke groei, maar waarschuwt het wel dat het moeilijk is om online winst te maken, zeker voor kleinere spelers. “ABN Amro gelooft vooral in de kracht van offline en online, waarbij de fysieke winkel het primaire verkoopkanaal blijft. Het is in die context ook van belang om in de fysieke winkel in te zetten op eigenschappen die online niet of nauwelijks in te vullen zijn.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN