RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

ABN Amro: “Meer shop-in-shops in de toekomst”

icon
Algemeen1 december, 2017

In een nieuwe sector update voor de retail geeft ABN Amro aan te verwachten dat shop-in-shops in de toekomst steeds meer het straatbeeld zullen domineren, omdat die consumenten verrassen en nieuwsgierig maken.

Verschil maken

Volgens ABN Amro zal de fysieke winkel ondanks de opmars van de online verkoop nog lang het primaire verkoopkanaal blijven, omdat producten daar beter ervaren kunnen worden. Het is dan wel belangrijk voor retailers om onderscheidend te zijn, om zo de klant te overtuigen een winkel te bezoeken. Shop-in-shops zijn volgens de analisten daar de perfecte manier voor. Bovendien kan een shop-in-shop sneller voldoen aan verschillende behoeften. ABN Amro wijst wel naar V&D als bewijs dat shop-in-shops niet altijd een garantie op succes zijn.

 

“In onze visie zijn shop-in-shops kansrijk voor retailers om het verschil te maken. Een goede combinatie van de producten verrast de consument en leidt tot nieuwsgierigheid. Bovendien kan de klant met één winkelbezoek meer behoeften vervullen. Wij geloven dan ook dat deze in de toekomst vaker in het straatbeeld gezien worden”, aldus ABN Amro.

 

Vijf aandachtspunten

In het rapport wijst ABN Amro op het belang van vijf verschillende punten, te beginnen met de locatie: “Een shop-in-shop is een ideale manier om te verkennen of onze formule in een specifiek gebied landt”, zegt Machteld Jansen-De Groot, hoofd wholesale Benelux bij Rituals. Aan de hand van de prestaties van de shop-in-shop kan dan beslist worden om een eigen filiaal open te doen. Het is ook een goede manier om op een nieuwe locatie alvast naamsbekendheid op te bouwen.

 

Het tweede aandachtspunt is de ‘match’ tussen de bedrijven die samenwerken: beide merken moeten elkaar versterken. Dat kan gaan over assortimenten die elkaar aanvullen of twee bedrijven die eenzelfde cultuur hebben.

 

De klant is het derde aandachtspunt, en dan meer specifiek welke klant er bereikt wordt. Voor shop-in-shops is het belangrijk dat de samenwerkende bedrijven samen meer klanten weten te bereiken dan apart. Zo laat The Read Shop dankzij shop-in-shops bij supermarkten meer consumenten kennis maken met het eigen assortiment.

 

Het voorlaatste aandachtspunt is de invulling van de winkelvloer: een shop-in-shop moet volgens ABN Amro een goede aanvulling zijn op een retailer die zijn winkelruimte niet goed benut. Zo kan een retailer op kosten besparen door een samenwerking aan te gaan, wanneer een deel van de klanten zijn aankopen online doet.

 

Tot slot wijst ABN Amro er op dat het belangrijk is dat de verschillende partijen goede afspraken maken. Zo geraakte na het faillissement van V&D bekend dat heel wat shop-in-shops eerder een negatieve invloed hadden op de warenhuisketen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN